Απάντηση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου σε δηλώσεις του επικεφαλής της Παράταξης «Ισχυρό Βόρειο Αιγαίο», Περιφερειακού Συμβούλου κ. Αθανάσιου Γιακαλή.
Η σημερινή Περιφερειακή Αρχή δεν κάνει εκπτώσεις σε θέματα νομιμότητας και διαφάνειας. Αυτό το έχει ήδη αποδείξει και θα συνεχίσει να το κάνει σε όλη τη διάρκεια της θητείας της.
Προξενεί, επομένως, εντύπωση το γεγονός ότι ο κ. Αθανάσιος Γιακαλής επιχειρεί σκόπιμα να παίξει μικροπολιτικά παιχνίδια εντυπώσεων και να τορπιλίσει την προσπάθεια που καταβάλλει η Περιφέρεια για την καλύτερη διαχείριση του προσφυγικού- μεταναστευτικού, ενός προβλήματος που έχει λάβει πρωτοφανείς διαστάσεις.
Επίσης, η χρήση από την πλευρά του, εκφράσεων που αμφισβητούν την κανονικότητα λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου προσβάλουν τόσο τον ίδιο το θεσμό, όσο και τους ίδιους τους περιφερειακούς Συμβούλους.
Για να βοηθήσουμε τον κ. Γιακαλή στην κατανόηση του θέματος επισημαίνουμε τα ακόλουθα κατ’ αντιστοιχία των εφτά σημείων της σημερινής του δήλωσης:
1. Δεν υπάρχει σύμβαση δανείου. Αφού εξασφαλίστηκε το θετικό ενδιαφέρον της Τράπεζας του Συμβουλίου της Ευρώπης θα προχωρήσουν οι διαδικασίες που προβλέπονται, δηλαδή η συζήτηση του θέματος στην Οικονομική Επιτροπή και ακολούθως μετά τη σχετική απόφαση η συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ώστε ως το αρμόδιο συλλογικό όργανο να αποφασίσει σχετικά. Άρα ο κ Γιακαλής βιάζεται.
2. Οι επαφές έγιναν με την Τράπεζα σε θεσμικό επίπεδο από τα όργανα της Περιφέρειας και πιο συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε διερευνητική συνάντηση στο Παρίσι, όπου παρεβρέθησαν ο Εκτελεστικός Γραμματέας και ο υπεύθυνος του Γραφείου των Βρυξελλών. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε συνάντηση διευθυντικών στελεχών της Τράπεζας με την Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου στην Αθήνα και συγκεκριμένα στα γραφεία της ΕΝΠΕ. Σε δεύτερη φάση στη Μυτιλήνη έγινε επίσκεψη και συνάντηση εργασίας με διευθυντικά στελέχη της Τράπεζας, τα οποία επισκέφθηκαν πρώτα τους χώρους που αφορούν το μεταναστευτικό (Μόρια, Καρά Τεπέ, Λιμάνι), είχαν επαφή με υπηρεσιακά στελέχη (Γενικούς Διευθυντές, Διαχειριστική Αρχή και Περιφερειακό Ταμείο Βορείου Αιγαίου), όπου αφού ενημερώθηκαν, σε συνεργασία μαζί τους έγινε διερεύνηση συγχρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και το AMIF του λειτουργικού κόστους. Ακολούθησε διερεύνηση σκοπιμότητας με ευθύνη της ίδιας της Τράπεζας.
Η Τράπεζα καλύπτει το επενδυτικό κόστος ως διευκόλυνση χρηματοροών κατά πάγια τακτική, μέχρις ότου το έργο ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει ουσιαστικά καμία επιβάρυνση του προϋπολογισμού της Περιφέρειας. Το λειτουργικό κόστος των κέντρων αυτών καλύπτεται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το AMIF και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ.
3. Η Περιφέρεια κινήθηκε σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές του ελληνικού κράτους (Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υπουργείο Οικονομίας), έχοντας παράλληλα διασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών κ. Νίκου Χριστοδουλάκη, ο οποίος απέστειλε και σχετική επιστολή προς το μόνιμο πρέσβη του Συμβουλίου της Ευρώπης.
4. Σε ό,τι αφορά στην ενημέρωση, εκτός από το Περιφερειακό Συμβούλιο στις 21/9/2015, έχει υπάρξει ενημέρωση από την Περιφερειάρχη για την προσπάθεια που βρισκόταν σε εξέλιξη, ήδη και στο Περιφερειακό Συμβούλιο στις 24/6/2015. Εν τω μεταξύ ενημερώθηκαν μέλη της κυβέρνησης, αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός για την ευτυχή εξέλιξη. Μετά και την ολοκλήρωση της σχετικής προκαταρκτικής μελέτης από πλευράς των Υπηρεσιών της Περιφέρειας το θέμα θα εισαχθεί στα συλλογικά όργανα της Περιφέρειας, όπως και προβλέπεται.
Τα δύο εκατομμύρια ευρώ αφορούν την επένδυση, τη δημιουργία δηλαδή υποδομών και το ένα εκατομμύριο που κατά τον κ. Γιακαλή παραμένει «ορφανό» αφορά στο λειτουργικό κόστος το οποίο θα καλυφθεί όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα από το ΕΚΤ το AMIF και την Ύπατη Αρμοστεία.
5. Πρόκειται για δύο διαφορετικές ομάδες στόχου οι οποίες οφείλουν να διαχωρίζονται. Οι εγκαταστάσεις για τους ασυνόδευτους ανηλίκους και τις οικογένειες χωροθετούνται στον ίδιο χώρο (οικόπεδο Περιφέρειας, θέση Ουτζά) ως δύο διακριτές υποδομές όπως άλλωστε ορίζει η σχετική νομοθεσία.
6. Τόσο οι διεθνείς συμβάσεις όσο και η ελληνική νομοθεσία προβλέπουν με σαφήνεια τις προδιαγραφές αυτών των χώρων, κάτι που ο κ. Γιακαλής όφειλε να γνωρίζει πριν κάνει αναφορές που θυμίζουν συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις.
7. Πρόκειται για Κέντρο Υποδοχής και προσωρινής φιλοξενίας οικογενειών αιτούντων άσυλο καθώς και ασυνόδευτων ανηλίκων σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διεθνείς συνθήκες και την ελληνική νομοθεσία.
Θα περιμέναμε ότι η πολύχρονη θητεία του κ. Γιακαλή στο δημόσιο βίο των νησιών μας θα τον καθιστούσε περισσότερο προσεκτικό και με λιγότερο λαϊκισμό.
Η προσπάθεια που αρχίσαμε συνεχίζεται και απαιτεί τη συστράτευση όλων, όπως επιβάλλεται από τις κρίσιμες στιγμές που βιώνουν τα νησιά μας.