«Πώς πάει;», σε ρωτάω.
«Πολλή κλεισούρα!», μου απαντάς.
Ο εγκλεισμός στο σπίτι από ανάγκη φέρνει πολλές αρνητικές επιπτώσεις. Σε κάνει αντικοινωνικό. Στην αρχή σου τηλεφωνούν για να βγείτε αλλά εσύ έχεις πάντα μία δικαιολογία για να καλύψεις την αφραγκία. Επικαλείσαι την κούραση ή μία άλλη υποχρέωση με αποτέλεσμα να σε ξεχνούν σταδιακά και μετά από καιρό να θεωρούν δεδομένο ότι δεν ανήκεις στην παρέα.
Η υποχρεωτική παραμονή στο σπίτι σημαίνει ότι αυξάνονται οι ώρες τηλεθέασης. Αλλάζεις κανάλια, κοντοστέκεσαι λίγο σε κάποιο πλατό και μοιάζει σα να βρίσκεσαι δίπλα στον εικονολήπτη. Η διαφορά είναι ότι ο ένας πληρώνεται κι ο άλλος πληγώνεται. Ή θυμώνει. Εσύ δηλαδή. Μόνο που ο θυμός και η αγανάκτηση μένουν κι αυτά μέσα στους τέσσερις τοίχους. Αρχίζουν σιγά σιγά να μεταλλάσσονται. Γίνονται μοιρολατρία και απογοήτευση κι αυτές με τη σειρά τους, γίνονται κατάθλιψη. Η αυτοεκτίμηση ελαττώνεται και τα ενδιαφέροντα αρχίζουν να λιγοστεύουν.
Η αυξημένη ενασχόληση με το διαδίκτυο αρχίζει για να καλυφθούν οι κενές ώρες. Τα υπερβολικά email και chat μπορεί να υποδηλώνουν έλλειψη ισχυρών διαπροσωπικών σχέσεων που σε ωθεί ως χρήστη να λαχταράς την επαφή είτε με απομακρυσμένους φίλους είτε με νέα άτομα, που γνωρίζεις online.
Το απλό ανέβασμα τραγουδιών, τα αμέτρητα like, share, tweet και η γρήγορη εναλλαγή ανάμεσα σε διαφορετικά sites αντανακλά την ανηδονία, δηλαδή τη μειωμένη ικανότητα να νιώσεις συναισθήματα. Έτσι λοιπόν αναζητάς απεγνωσμένα κάτι που θα σου προκαλέσει συναισθηματική διέγερση.
Τόσο όμως η ανηδονία, όσο και η μοναξιά, αποτελούν σοβαρές ενδείξεις για την παρουσία της κατάθλιψης.
Γι αυτό, βγες έξω χωρίς λεφτά ή φέρε στο σπίτι όλη την παρέα και παίξε ένα επιτραπέζιο. Παίξε «μπουκάλα». «Γαμάτε, γιατί χανόμαστε», όπως έλεγε ο Πανούσης. Η συνουσία προϋποθέτει εξωστρέφεια, παρέες, επικοινωνία και θάρρος. Υπάρχει καλύτερο φάρμακο για τη νέα, δειλή και ανέραστη γενιά που φαντάζεται αξεπέραστα εμπόδια και προβλήματα στις σχέσεις που δεν τολμάει να χτίσει;
Γιάννης Κέφαλος
kefalos@ikariamag.gr
Διαβάστε τις ελεύθερες πτήσεις του Γιάννη Κέφαλου.