Ανακοίνωση από το ikariamag: Όταν ανεβάσαμε αυτό το άρθρο αναφέραμε από λάθος ότι κάποια από τα αυτοκίνητα λόγω του ασφυκτικού οικονομικού πλαισίου και επειδή αδυνατούν να πληρώσουν ακόμη και τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις, δεν πληρούν τις προδιαγραφές. Φυσικά δεν έχει προκύψει τέτοιο στοιχείο μη ασφάλειας για κανένα από τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν μαθητές στην Ικαρία. Εκείνο που θέλαμε να τονίσουμε είναι οι δυσβάσταχτες οικονομικές υποχρεώσεις που σε πολλές περιπτώσεις προκύπτουν για τους αυτοκινητιστές. Το ikariamag ζητά συγγνώμη εάν από λάθος του προκάλεσε αναστάτωση στο ζήτημα και ανακαλεί αυτόν τον ισχυρισμό.
Προς οριστική επίλυση των χρόνιων προβλημάτων ή μπαίνουν νέα εμπόδια;
Ένα πρώτο άτυπο βήμα κάνει ο Δήμος Ικαρίας στην εφαρμογή της απελευθέρωσης του επαγγέλματος των σχολικών μεταφορέων. Συγκεκριμένα, με τον υπ’ αρ. Πρωτοκόλλου 10406/3-11-2011 «Δημόσιο & Διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό», δίνεται ένα τέλος σε φήμες που ήθελαν τη Δημοτική Αρχή να αδυνατεί για τη χρηματοδότηση του έργου της μεταφοράς των μαθητών σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Είναι η πρώτη προκήρυξη διαγωνισμού για το σκοπό αυτό από το Δήμο Ικαρίας, αφού ως όφειλε, αναλαμβάνει και με τις επιταγές του προγράμματος Καλλικράτης τη χρηματοδότηση των μεταφορών.
Ο διαγωνισμός για το φετινό σχολικό έτος 2011-2012 γίνεται με αρκετή καθυστέρηση (η διεξαγωγή του θα περαιωθεί στις 13 του Δεκέμβρη) και αυτό διότι ο Δήμος ήθελε να τακτοποιηθούν όλες οι οικονομικές εκκρεμότητες που είχε η «καποδιστριακή» Νομαρχία Σάμου στους ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς για χρέη ετών και να μην υπάρχει το ενδεχόμενο της μεταφοράς των χρεών στο Δήμο.
Τα σημαντικά οφέλη
Η μειοδοτική διαδικασία που θα ακολουθηθεί από εδώ και μπρος, είναι από μόνη της μια θετική εξέλιξη για το λόγο ότι είναι διαφανής και άμεση. Μέχρι πρότινος, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Σάμου προκήρυσσε ανά περιπτώσεις, αναθέσεις έργου και μειοδοτικούς διαγωνισμούς σε κάθε γραμμή με προτεραιότητα τους επαγγελματίες μεταφορείς με άδεια στην έδρα του οικισμού (ή των οικισμών) της γραμμής. Έτσι, για δεκαετίες, οι άμεσοι δικαιούχοι των μεταφορών ήταν οι αυτοκινητιστές με έδρα, αυξάνοντας με το χρόνο την αξία στην άδεια ταξί και λεωφορείου με τη βεβαιότητα της εξασφαλισμένης ‘Χειμωνιάτικης χρηματοδότησης’. Σε πολλές περιπτώσεις μια άδεια αγοράς λεωφορείου με έδρα ένα οικισμό 60 κατοίκων στην Ικαρία είναι ακριβότερη από άδεια λεωφορείου σε κερδοφόρο ΚΤΕΛ!
Επιπρόσθετα, με τον τρόπο που γίνεται ο διαγωνισμός, φαίνεται ότι θα σταματήσουν αναθέσεις σε μη επαγγελματίες ιδιώτες. Σε μικρούς οικισμούς της Ικαρίας, 3-4 μαθητών, η μεταφορά γίνεται με Ι.Χ. ιδιωτών, πολλές φορές ακατάλληλων και με συνθήκες ανάθεσης που ποτέ δεν έχουν διευκρινιστεί από τη Νομαρχία.
Μια λύση στο υπάρχον πρόβλημα ή ένα νέο πρόβλημα χωρίς λύση;
Η χρηματοδότηση του διαγωνισμού ανέρχεται στις 580.000€ μεικτά στο σύνολο των γραμμών και το μέρισμα στις γραμμές γίνεται ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, όπως συνέβαινε και τα τελευταία χρόνια. Αν η τιμή της γραμμής δε μειωθεί σημαντικά από τους υποψήφιους μειοδότες, το σχέδιο είναι αρκετά βιώσιμο και ο προϋπολογισμός αισθητά αυξημένος από τους προηγούμενους, σε συνάρτηση και με την αύξηση των καυσίμων και των φθορών.
Πρέπει να σημειωθεί όμως, ότι έπειτα από την τελευταία σύμβαση έργου που υπέγραψαν οι οδηγοί με την Περιφερειακή Ενότητα Σάμου, μετά τις απεργίες των οδηγών, τα πράγματα φαίνονταν το ίδιο αισιόδοξα! Η τιμή της σύμβασης πλησίαζε της σημερινής τιμής του διαγωνισμού, πλην όμως σε λιγότερο από ένα μήνα η σύμβαση υπέστη έκπτωση από το κράτος 20% λόγω περικοπών εξόδων, και όλα αυτά χωρίς την επιστροφή της διαφοράς του ίδιου προπληρωμένου Φ.Π.Α.! Υπογράφηκε δηλαδή μια σύμβαση με υψηλές αμοιβές στους οδηγούς και τα χρήματα που επαρκούσαν για τις πληρωμές ήταν τα χαμηλότερα της δεκαετίας!
Αυτοί που θίγονται
Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις των οδηγών είναι αρνητικές. Διεκδικούν την ακύρωση του διαγωνισμού και σύμφωνα με πληροφορίες, την Τρίτη πρωί (13/12), πριν το διαγωνισμό και τα έξι λεωφορεία της Ικαρίας με έδρα (συν ένα χωρίς) θα υποβάλλουν συλλογική ένσταση επικαλούμενοι το νομικό καθεστώς προτεραιότητας της έδρας και επιπλέον κανείς από αυτούς δεν θα δώσει προσφορά.
Οι οδηγοί υποστηρίζουν, πως η κατάσταση αυτή τούς οδηγεί στην αφάνιση του επαγγέλματος και στην πτώση της αγορασθείσας επαγγελματικής άδειας. Αυτό σημαίνει ότι αν μια γραμμή δημοπρατηθεί σε καλύτερη τιμή από την προσφορά του αδειούχου με έδρα, ο αδειούχος μένει ανεπάγγελτος για όλο το έτος γιατί δεν έχει ούτε το δικαίωμα τουριστικής δραστηριότητας τους Καλοκαιρινούς μήνες. Δεν έχει καν απαίτηση επιδόματος ανεργίας, αφού θεωρείται (εν δυνάμει) επαγγελματίας!
Αν εξαιρεθούν όλα τα έξοδα και φθορές στα λεωφορεία, οι οδηγοί για να συνεχίσουν τις μεταφορές, έχουν κατά καιρούς πληρώσει για διάφορες απαιτήσεις των εκάστοτε προκηρύξεων, όπως το δίπλωμα του ‘Εθνικου Μεταφορέα’ σε επέκταση του επαγγελματικού διπλώματος οδήγησης και σεμινάρια ειδίκευσης που σήμερα δεν απαιτούνται για την απόκτηση της γραμμής.
Έτσι, προσπαθούν με την αιτιολογία της προτεραιότητας, να μην εκχωρηθούν οι γραμμές σε άλλους ‘Καλοκαιρινούς’ (κερδοφόρους) μειοδότες, όπως τουριστικά λεωφορεία και εταιρείες που μπορούν να έρθουν στο νησί αναλαμβάνοντας με χαμηλό κόστος τη μεταφορά. Οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι η απελευθέρωση ακόμη δεν υφίσταται, ότι ο διαγωνισμός τοποθετείται γενικά και δεν στηρίζει τα συμφέροντα των οικογενειών που ζουν και εργάζονται στην Ικαρία με μοναδικά έσοδα τη μεταφορά των μαθητών.
Οδηγοί σε απόγνωση
Ήδη, μερίδα αυτοκινητιστών έχουν προσφύγει νομικά στη διεκδίκηση δεδουλευμένων ενός έτους, που σε πολλές περιπτώσεις και μετά τη μείωση 20% στις συμβάσεις, οι οφειλές ξεπερνούν τις 20.000€ σε κάθε γραμμή. Σε αυτό το περιβάλλον, έρχονται να συναγωνιστούν με παρεμφερή επαγγέλματα σε ένα ανοιχτό διαγωνισμό με επαγγελματίες τουριστικών επαγγελμάτων, χωρίς προϊστορία και οφειλές με το Δημόσιο.
ikariamag.gr| από, για και με αφορμή την Ικαριά!
Ακολουθήστε μας στο twitter
Ακολουθήστε μας στο Facebook