Κυρίες και κύριοι,
Μέσα από την οικονομική λαίλαπα που συγκλονίζει τη χώρα μας εξ αιτίας της δυσμενέστερης ύφεσης που γνωρίσαμε στα τελευταία 40 χρόνια, καλούμαστε να συντάξουμε, να ψηφίσουμε και να εφαρμόσουμε ένα εκ των πραγμάτων λιτό με εφικτούς στόχους, αλλά και φιλόδοξο συνάμα προϋπολογισμό με στοχευμένες αναπτυξιακές επενδύσεις , που να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των συμπατριωτών μας, με διαρκή βελτίωση των υπηρεσιών που οφείλουμε να τους παρέχουμε.
Η διοικητική μεταρρύθμιση με την εφαρμογή του Καλλικράτη που στόχο είχε τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης , ξεκίνησε πέρσι χωρίς να δώσει τον απαιτούμενο χρόνο προσαρμογής ιδιαίτερα σε μικρούς όπως ο δικός μας Δήμους , δημιουργώντας περισσότερα από όσα είχε τη πρόθεση να λύσει προβλήματα και κυρίως χωρίς τη διασφάλιση των απαιτούμενων οικονομικών και ανθρώπινων πόρων.
Η κατά 15% περικοπή για το 2012 των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) οδηγεί σε οικονομική ασφυξία τη Τοπική Αυτοδιοίκηση , καθιστώντας προβληματική την υλοποίηση Κοινωνικής πολιτικής καθώς και Πολιτιστικών δράσεων που οφείλουμε να πραγματοποιήσουμε εφέτος, στα πλαίσια των 100 χρόνων από την Απελευθέρωση της Ικαρίας.
Ανάλογες είναι οι μειώσεις που θα επέλθουν σε όλους τους πόρους που αντιστοιχούν στα Σχολεία & στους Βρεφονηπιακούς σταθμούς, στις επιχορηγήσεις για Πολιτική Προστασία, στις αποδόσεις τελών διαφήμισης ,ζύθου κ.α. καθώς και σε αυτές που αφορούν τα ΚΕΠ, τα κοινωνικά προγράμματα αλλά και τις μεταφερόμενες στους Δήμους αρμοδιότητες - όπως το Οικοτροφείο Ευδήλου από το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, Πολεοδομία, τις Μεταφορές Μαθητών, κ.α.
Άλλο ένα δυσμενές στοιχείο αποτελεί και η μείωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό της επιχορήγησης προς τη τοπική αυτοδιοίκηση κατά 32% για το 2012 σε σχέση με το 2011, καθώς και το πάγωμα εφαρμογής του Αναπτυξιακού προγράμματος ΕΛΛΑΔΑ που επρόκειτο να αντικαταστήσει το Πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ
Για το 2012 το κυβερνητικό πρόγραμμα που ακολουθείται, προσδοκά να υπάρξουν πρωτογενή πλεονάσματα – να καλυφθεί δηλαδή το σύνολο των τρεχουσών κρατικών δαπανών και ένα μέρος των τόκων- πράγμα που καθίσταται δύσκολο έως ακατόρθωτο, από την εφαρμοζόμενη πολιτική των οριζόντιων περικοπών μισθών και συντάξεων σε συνάρτηση με τις απολύσεις, την αλματώδη αύξηση της ανεργίας, τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις και τη διαρκή αύξηση του κόστους ζωής, που εξοντώνουν τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, που διαχρονικά συντηρούν και στηρίζουν την Οικονομία του νησιού μας.
Παρά τη δυσχερή οικονομική κατάσταση και τα λιγοστά έσοδα του Δήμου, προχωρήσαμε πέρσι στη πρόσληψη 50 ατόμων με σύμβαση έργου & συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, καλέσαμε από άλλους Δήμους και Κρατικούς Φορείς προσωπικό για μετάταξη στην Ικαρία, ζητήσαμε και για τη χρονιά αυτή περί τα 20 άτομα με συμβάσεις αυτεπιστασίας, έργου και ορισμένου χρόνου και βέβαια συμμετείχαμε στο Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για πεντάμηνη απασχόληση με καθαρό μισθό 625,00€ που θα βγάλει από την ανεργία , έστω και προσωρινά 115 συμπατριώτες και συμπατριώτισσες μας στην Ικαρία, ενέργεια για την οποία κατηγορηθήκαμε από την αντιπολίτευση ότι προσφέρουμε μαύρη εργασία!
Εμείς πάντως θα συνεχίσουμε- χωρίς σκοπιμότητες και ιδεολογήματα- να ανιχνεύουμε και να υλοποιούμε την οποιαδήποτε ευκαιρία για απασχόληση των δημοτών μας, διεκδικώντας συγχρόνως από τη κεντρική κυβέρνηση και οποιοδήποτε άλλο αρμόδιο φορέα αυτά που μας οφείλουν, αυτά που μας ανήκουν.
Μέσα λοιπόν σε αυτό το περιβάλλον, στριμωγμένοι κυριολεκτικά στη γωνία με ελάχιστα περιθώρια ελιγμών, ξεκινήσαμε την προηγούμενη χρονιά και συνεχίζουμε χωρίς φανφάρες, με όραμα, στόχους, σύνεση, βούληση για προσφορά, πολλή δουλειά και αδιάκοπη προσπάθεια για νοικοκύρεμα και δημιουργική ανασυγκρότηση δομών και υπηρεσιών.
Ανασύρουμε, επεξεργαζόμαστε και προωθούμε συνεχώς θέματα για επίλυση χρόνιων ζωτικών προβλημάτων καθημερινής διαβίωσης των Δημοτών, με καίριες και ουσιαστικές παρεμβάσεις και δρομολόγηση Επενδυτικών Προγραμμάτων που θα δώσουν αναπτυξιακή ανάσα στο νησί μας , με κυριότερη –κατ’εμέ- επένδυση στον Άνθρωπο, για την επιδιωκόμενη ανάληψη της ευθύνης λειτουργίας του Γηροκομείου Ικαρίας.
Παράλληλα εφαρμόζοντας τις εξαγγελίες και υλοποιώντας το πρόγραμμά μας για την αναδιοργάνωση των Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου, με μεγάλη προσπάθεια από το υποστελεχωμένο Ανθρώπινο Δυναμικό,
- βρισκόμαστε στο στάδιο υλοποίησης της Απογραφής των περιουσιακών στοιχείων του νέου Δήμου με στόχο εκτός των άλλων και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του,
- λειτουργούμε σε περιβάλλον πλήρους Διαφάνειας, με ανάρτηση στο Διαδίκτυο κάθε πράξης που επιτελείται στο Δήμο και που είναι στη διάθεση του κάθε πολίτη, έχουμε προχωρήσει
- στη κατάρτιση του ενιαίου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ),
- στη σύσταση και λειτουργία του νέου Ν.Π.Δ.Δ. ‘’Γ. ΤΣΑΡΝΑΣ’’ ,
- στην ανάπτυξη Ηλεκτρονικών Εφαρμογών Πληροφορικής ,Ηλεκτρονικού Πρωτοκόλλου, Μισθοδοσίας/ Εγκατάστασης του Genesis της Singular Logic, του Διπλογραφικού Λογιστικού Συστήματος, σύνταξης Χρηματικών Καταλόγων, Προϋπολογισμού Εσόδων- Εξόδων -Αναμορφώσεις-Αποδεσμεύσεις, Στατιστικές, κ.ά. εφαρμογές,
- στη σύσταση και λειτουργία Ταμειακής Υπηρεσίας στην έδρα του Δήμου,
- στο σχεδιασμό εφαρμογής κοινού και για τις 3 Δημοτικές Ενότητες προγράμματος ηλεκτρονικής διαχείρισης των λογαριασμών ύδρευσης,
Στο σημείο αυτό καλό είναι να πούμε ότι εξ αιτίας των διαφορετικών πολιτικών των τριών (3) πρώην Δήμων Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου και Ραχών, υφίσταται μια άνιση έως άδικη κατανομή βαρών στους Δημότες από ανταποδοτικά τέλη ,ιδιαίτερα αυτών που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, όπως και από την πολιτική που ακολουθείτο με αναθέσεις εργασιών συντήρησης δικτύων ύδρευσης κ.λ.π. λόγω της επί σειρά ετών ανυπαρξίας αντίστοιχου προσωπικού στον πρώην Δήμο Ραχών.
Το γεγονός αυτό καθιστά δυσχερή τη θέση της νέας Διοίκησης του ενιαίου πλέον Δήμου Ικαρίας , για την με ίσους όρους αντιμετώπιση των προβλημάτων καθημερινότητας των Δημοτών και των 3 Δημοτικών Ενοτήτων (ηλεκτροφωτισμό, συντηρήσεις δικτύων, εκτέλεσης έργων αποκατάστασης βλαβών, κλπ).
Στη χρονιά που πέρασε προσπαθήσαμε εξ αρχής να ανταποκριθούμε στις ανάγκες εκπλήρωσης ανεξόφλητων υποχρεώσεων που είχαν δημιουργήσει οι 3 πρώην Δήμοι, το σύνολο των οποίων σε Χρηματικά Εντάλματα και Τιμολόγια ξεπερνούσε τις 500.000,00€ (καταγεγραμμένων 482.985,40€ πλέον ανεξόφλητων οφειλών που στη πορεία εμφανίζονταν για καύσιμα, ασφάλειες, πρόστιμα, δικαστικά, αμοιβές τοπικών συμβούλων κ.λ.π.)
Από την κατηγορία ‘’Τακτικών Εσόδων-Εξόδων’’ που αφορούν κυρίως Μισθοδοσία και Λειτουργικά Έξοδα, παραλάβαμε από τον πρώην Δήμο Αγίου Κηρύκου έλλειμμα ύψους -32.751,67€, από δε τον πρώην Δήμο Ραχών έλλειμμα ύψους – 30.582,84€, με θετικό πρόσημο στον πρώην Δήμο Ευδήλου ποσού ύψους 148.099,11€ την 31/12/10.
Από την κατηγορία ‘’Εκτακτα Ειδικευμένα’’ που αφορούν ονοματισμένα κονδύλια εσόδων-εξόδων που προέρχονται από ένταξη καθορισμένων έργων σε διάφορα επενδυτικά προγράμματα (ΘΗΣΕΑΣ, ΟΣΚ, ΟΠΑΑΧ κ.ά.) υπήρχαν δεσμευμένα κονδύλια ύψους: 288.715,03€ για τον Άγιο, 235.180,67€ για τον Εύδηλο και 18.591,14 για τις Ράχες.
Τέλος από την κατηγορία ‘’ Έκτακτα Γενικά & Ανειδίκευτα’’ από τη λεγόμενη ΣΑΤΑ, για έργα τοπικής ανάπτυξης, στις 31/12/2010 υπήρχαν υπόλοιπα ύψους:
214.321,99€ για τον Άγιο,
74.159,48€ για τον Εύδηλο και
724,99€ για τις Ράχες
που με μηδενικό σχεδόν υπόλοιπο, προκήρυσσε έργα της τελευταίας στιγμής ύψους πολλών χιλιάδων Ευρώ.
Έναντι αυτών, λειτουργώντας με σύνεση, με προσπάθεια ελέγχου στο μέτρο του δυνατού, και του τελευταίου Ευρώ που ανήκει στους Δημότες και έχοντας ήδη εξοφλήσει οφειλές προηγούμενων χρόνων ύψους 275.027,06€,χωρίς να επιβάλουμε αύξηση στα τέλη ύδρευσης- όπως ελέγετο και αναμένετο από καλοθελητές- φθάσαμε στις 31/12/2011 με πλεόνασμα στα Τακτικά Έσοδα ύψους 397.989,85€,
στη κατηγορία ‘’Εκτακτα Ειδικευμένα’’ με δεσμευμένα κονδύλια ύψους 248.141,75€ και
στη κατηγορία Έκτακτα Ανειδίκευτα (ΣΑΤΑ) με συνολικό ποσό ύψους 1.318.739,25€, ένα καλό κουμπαρά δηλαδή για εξόφληση οφειλών και εκτέλεση έργων τοπικής ανάπτυξης από την αρχή του 2012.
Βαριά κληρονομιά επίσης αποτελεί η Αναπτυξιακή Εταιρεία Επαρχίας Ικαρίας (ΑΝΕΤΕΙ) που μεταξύ άλλων είχε την ευθύνη διαχείρισης του Προγράμματος ‘’Βοήθεια στο Σπίτι’’ με μεγάλο έλλειμμα για την οποία έχουμε ζητήσει από το Σύνδεσμο ΟΤΑ Ικαρίας και Φούρνων, τη διενέργεια Διαχειριστικού Ελέγχου.
Τις μέρες αυτές και οπωσδήποτε μέσα στο επόμενο δίμηνο θα προχωρήσουμε σε Νομικό και Λογιστικό έλεγχο για την πρώην Αμιγή Αναπτυξιακή Δημοτική Επιχείρηση Αγίου Κηρύκου (ΑΔΕΑΚ) ,η οποία δυστυχώς διαλύθηκε αυτοδίκαια με διαπιστωτική πράξη του Γ.Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Β. Αιγαίου και μπαίνει υπό εκκαθάριση, στερώντας από τη νέα Δημοτική Αρχή, ένα εργαλείο Ανάπτυξης.
Το κυριότερο έργο που επιτελούσε η ΑΔΕΑΚ, ήταν η εκμετάλλευση λειτουργίας των Λουτροκαταστημάτων, ΣΠΗΛΙΑΣ & ΑΠΟΛΛΩΝΑ στα Θέρμα και ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ στον Άγιο Κήρυκο, οι οποίες παρουσίαζαν εικόνα εγκατάλειψης.
Αναγκαστήκαμε να τις λειτουργήσουμε χωρίς στοιχεία –εκ των ενόντων- με καθυστέρηση 1,5 μήνα από την κανονική περίοδο έναρξης λειτουργίας τους, λόγω των αναγκαίων τεχνικών παρεμβάσεων, εγκαθιστώντας Ταμειακές Μηχανές προς διασφάλιση της κατά το δυνατόν καλλίτερης διαφάνειας στη διαδικασία εισπράξεων, προσθέτοντας στις εισροές του Δήμου από 40.557 πραγματοποιηθείσες λούσεις, χρηματικό ποσό ύψους 171.384,77€, έναντι 70.000,00€ με 53.578 λούσεις που έλαβε το 2010 ο Δήμος Αγίου Κηρύκου από την ενοικίαση των λουτροκαταστημάτων στην ΑΔΕΑΚ ,συν 29.000,00€ για τέλος επι των εκδοθέντων εισιτηρίων, συνολικά δηλαδή 99.000,00€.
Τα πιο πάνω στοιχεία έχουν συμπεριληφθεί στον Προϋπολογισμό αντίγραφο του οποίου σας έχει δοθεί και που τίθεται υπό την κρίση σας σήμερα με την εισηγητική έκθεση της Οικονομικής Επιτροπής.
Ο προϋπολογισμός ξεπερνά για εφέτος τα 10.000.000,00€ απεικονίζοντας με ρεαλισμό και βαθύ αίσθημα ευθύνης, τις δράσεις που καλείται να αναλάβει η Δημοτική αρχή για την υλοποίησή του και που είναι βέβαιο ότι θα συμβάλει αποφασιστικά στην προσπάθεια για επίτευξη ισόρροπης Ανάπτυξης του νησιού μας.
Σας καλώ να τον υπερψηφίσετε.
Διαβάστε την εισηγητική έκθεση, εδώ.