Πιστές στον διαφορετικό προσανατολισμό τους, οι δύο, παραδοσιακά ανταγωνίστριες, ελληνικές αεροπορικές εταιρείες αναπτύσσονται προς διαφορετικές κατευθύνσεις, όπως επιβάλλει και η απόρριψη της αίτησης συγχώνευσης από την Ε.Ε. Ενα χρόνο μετά το φρένο που μπήκε στα σχέδια συγχώνευσης Aegean Airlines και Olympic Air, οι δύο εταιρείες επενδύουν σε διαφορετικές αγορές στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν σε μια πολύ μικρή αγορά όπως είναι η ελληνική. Ο ανταγωνισμός θα ήταν αβάσταχτος σε περίπτωση που διατηρούσαν και οι δύο πολλούς κοινούς προορισμούς, με αποτέλεσμα η μία να προσανατολίζεται στο εσωτερικό της χώρας και στα Βαλκάνια και η άλλη να στρέφεται εκτός συνόρων, δίνοντας τέλος με αυτόν τον τρόπο στον πόλεμο προσφορών στον οποίο είχαν αποδυθεί και οι δύο ένα χρόνο νωρίτερα. Την ίδια στιγμή, η αγορά της Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι προσελκύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ έντονη δραστηριοποίηση με νέους προορισμούς εμφανίζει η Aegean Airlines σε αρκετά από τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Το υψηλό κόστος χρήσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών έχει κατευθύνει την εταιρεία σε αεροδρόμια τουριστικών περιοχών από όπου πλέον εκτελούν πτήσεις προς αρκετούς διεθνείς προορισμούς.
Η Aegean Airlines εκτελεί αυτή τη στιγμή 19 δρομολόγια στο εσωτερικό της χώρας (χωρίς να συνυπολογίζονται τα άγονα, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο διαγωνισμός) και 49 δρομολόγια προς πόλεις του εξωτερικού. Την αντίστοιχη περίοδο του 2011 η εταιρεία πραγματοποιούσε 23 δρομολόγια εσωτερικού (συμπεριλαμβανομένων 4 άγονων) και 35 δρομολόγια εξωτερικού. Η Aegean Airlines έχει υποβάλει προσφορές για οκτώ γραμμές και συγκεκριμένα από Αθήνα προς Κάρπαθο, Σητεία, Σκιάθο, Σκύρο και από Θεσσαλονίκη προς Καλαμάτα, Κέρκυρα, Σάμο και Χίο. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αναμένονται τις προσεχείς ημέρες. Στο δίκτυο του εξωτερικού η εταιρεία έχει προσθέσει πτήσεις από Αθήνα προς Βουδαπέστη, από Ηράκλειο προς Μόσχα, Βρυξέλλες, Μόναχο και Παρίσι, από Κέρκυρα προς Βρυξέλλες, Ρώμη και Μιλάνο, από Θεσσαλονίκη προς Τελ Αβίβ και Αγία Πετρούπολη, από Σαντορίνη και Μύκονο προς Ρώμη και Μιλάνο, ενώ διέκοψε τις πτήσεις από Αθήνα προς Βερολίνο. Τις προσεχείς εβδομάδες αναμένεται και η ανακοίνωση του θερινού προγράμματος της Aegean Airlines, που ενδέχεται να περιλαμβάνει πρόσθετους προορισμούς.
Η διεθνής οικονομική συγκυρία, η κακή πορεία της αεροπορικής αγοράς και η μη συγχώνευση των δύο ανταγωνιστριών εταιρειών οδήγησαν, σύμφωνα με ανακοίνωση της Olympic Air, στην απόφαση για περιορισμό του δικτύου του εξωτερικού. Η Olympic Air έχει προ πολλού καταστήσει σαφή τον προσανατολισμό της προς το εσωτερικό της χώρας και την αγορά της νοτιαονατολικής Ευρώπης. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η διακοπή του δρομολογίου Αθήνα – Αμστερνταμ, ενώ μέσα στο 2011 διεκόπησαν οι πτήσεις από Αθήνα προς Βιέννη, Βρυξέλλες, Λονδίνο, Παρίσι και από Θεσσαλονίκη προς Λονδίνο. Ειδικά η αναστολή των πτήσεων προς Λονδίνο και Παρίσι αποτελούσαν στρατηγική επιλογή της εταιρείας, ενώ διατηρήθηκαν έως τις αρχές του 2011 ως συμβατική υποχρέωση που σχετιζόταν με την παλαιά εταιρεία Ολυμπιακές Αερογραμμές. Στο μεταξύ, προστέθηκαν το 2011 πτήσεις από Αθήνα προς Βελιγράδι και Κέρκυρα, από Θεσσαλονίκη προς Ηράκλειο, Χανιά, Μυτιλήνη, Ρόδο, Σκιάθο, Μύκονο και Τίρανα καθώς επίσης και το δρομολόγιο Αθήνα – Τελ Αβίβ. Και στην περίπτωση της Olympic Air παραμένει η εκκρεμότητα του διαγωνισμού για τα άγονα δρομολόγια, που ενδέχεται να προσθέσει επιπλέον προορισμούς στο δίκτυό της. Η εταιρεία έχει υποβάλει προσφορές για 14 αεροπορικές γραμμές και συγκεκριμένα από Αθήνα για Αστυπάλαια, Ικαρία, Λέρο, Μήλο, Κύθηρα, Νάξο, Πάρο, Κάρπαθο, Σκιάθο, Κάλυμνο. Από Ρόδο για Κάρπαθο, Κάσο, Σητεία, επίσης από Ρόδο για Κω, Κάλυμνο, Λέρο και Αστυπάλαια, καθώς και για τις γραμμές Ρόδος – Καστελλόριζο και Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr