Στην πρόσληψη συμβούλων για την, μεταξύ άλλων, «αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής» των 23 εναπομεινάντων περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων, που δεν παραχωρούνται στο σχήμα υπό τη Fraport, αλλά διατηρεί στο χαρτοφυλάκιό του, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ. Η διαδικασία αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου. Αναλυτικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει μέχρι τον Σεπτέμβριο να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης που έχουν αυτά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια, όπως και τα 10 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, και να αποφασίσει ποια από αυτά και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν τα μεταβιβάσει στο νέο υπερταμείο. Σημειώνεται ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια δεν θα αξιοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο.
Η προκήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ εξυπηρετεί την προετοιμασία για τη μεταφορά τους στο νέο ταμείο (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ή ΕΔΗΣ) τον Σεπτέμβριο. Αν και η τελευταία αυτή κίνηση έχει τη σημασία της, ειδικά σε πολιτικό επίπεδο, η αξιοποίηση όσων αεροδρομίων έχουν προοπτικές να αποφέρουν σημαντικά έσοδα σύντομα αναμένεται να προχωρήσει γρήγορα, και πιθανότατα να είναι από τις πρώτες αποκρατικοποιήσεις του υπερταμείου. «Ουσιαστικά το ΤΑΙΠΕΔ κάνει ήδη το πρώτο βήμα προς την παραχώρηση όσων μπορούν να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον και προς την αναδιάρθρωση όσων χρειάζονται προεργασία», εξηγεί στην «Κ» πηγή με γνώση των σχετικών διεργασιών. Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία προχωρά διαγωνισμός πρόσληψης συμβούλων είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου.
Τα αεροδρόμια αυτά λειτουργεί σήμερα η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Πρόκειται, δηλαδή, για όσα εκ των 37 αεροδρομίων τού εκχωρήθηκαν το 2011 και δεν παραχωρούνται στην κοινοπραξία Fraport/Slentel, η σύμβαση για τα οποία ψηφίστηκε προ ημερών από τη Βουλή. Υπενθυμίζεται πως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχουν ήδη παραχωρηθεί είναι της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους για τα άλλα 23 αεροδρόμια είναι η 24η Ιουνίου και το έργο που θα κληθούν να παραδώσουν εντός διμήνου περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες:
1. Επανεξέταση και αξιολόγηση του κάθε αεροδρομίου από λειτουργική, εμπορική και κυκλοφοριακή άποψη.
2. Αναγνώριση της δυνητικής αξίας για κάθε αερολιμένα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη δυνατότητα να προσελκύσει επιπλέον αεροπορικές εταιρείες και γραμμές προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ., εμπορικές και ακινήτων).
3. Ανάπτυξη βασικού επιχειρηματικού πλάνου για κάθε ένα αεροδρόμιο.
4. Ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων.
5. Aξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής.
Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλων για ανάλογη διαδικασία, η οποία θα αφορά τα 10 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος. Τα λιμάνια αυτά είναι της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου, της Καβάλας, των Πατρών, της Κέρκυρας, της Ελευσίνας, της Ραφήνας, του Ηρακλείου και του Βόλου, μη εισηγμένες, ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012. Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, πως σημαντικός αριθμός μαρίνων, πέραν αυτών του Αλίμου, της Πύλου και της Χίου, η παραχώρηση των οποίων προχωρά από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και μικρών λιμένων βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.