Κατατέθηκε στις 15/11 –και αναμένεται να ψηφιστεί στη βουλή- τροπολογία του υπουργείου υγείας που αφορά μεταξύ και άλλων ζητημάτων το καθεστώς λειτουργίας του νοσοκομείου Ικαρίας. Σύμφωνα την τροπολογία αυτή, τα νοσοκομεία Ικαρίας, Λήμνου (όπως και τα νοσοκομεία Ληξουρίου, Νεάπολης Λασιθίου και παίδων Πεντέλης) «επανέρχονται στο προηγούμενο καθεστώς της διασύνδεσης».
Είναι αναγκαίο στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε τα εξής:
1. Πιο συγκεκριμένα μέχρι το καλοκαίρι του 2011, το νοσοκομείο Ικαρίας ήταν πλήρως αυτόνομο και αυτοτελές Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ). Αυτό σημαίνει πως διέθετε μέχρι τότε, δική του διοίκηση με Διοικητή και Διοικητικό Συμβούλιο (που αποφάσιζε άμεσα και ταχύτατα σε κατεπείγουσες περιπτώσεις -συνήθης κατάσταση για τα νοσηλευτικά ιδρύματα- για οτιδήποτε αφορούσε το νοσοκομείο), δικό του οργανόγραμμα, δικό του ΑΦΜ, δικές του προμήθειες και δικές του υπηρεσίες.
2. Από το καλοκαίρι του 2011 έως και 31/12/2012, το νοσοκομείο μας, στο πλαίσιο των μνημονιακών πολιτικών στην υγεία, πέρασε σε καθεστώς διασύνδεσης με το ΓΝ Σάμου. Δηλαδή, διατηρούσε μεν τον τίτλο του ως ΝΠΔΔ με δική του σφραγίδα, διατηρούσε δικό του οργανόγραμμα, ΑΦΜ και προϋπολογισμό αλλά έχασε τη διοικητική του αυτοτέλεια, με κατάργηση του διοικητικού του συμβουλίου, το οποίο αντικαταστάθηκε από συμβούλιο διοίκησης με αναπληρωτή διοικητή. Το συμβούλιο διοίκησης αυτό εισηγείται στο κοινό διοικητικό συμβούλιο των δύο νοσοκομείων στη Σάμο, το οποίο παίρνει τις αποφάσεις. Με άλλα λόγια, στο καθεστώς διασύνδεσης (που αποτελεί ένα στάδιο πριν την πλήρη συγχώνευση που θα περιγραφεί παρακάτω), η διοίκηση βρίσκεται στη Σάμο. Άρα η διασύνδεση αποτελεί τον προθάλαμο της συγχώνευσης.
3. Από 1/1/2013 τα διασυνδεόμενα νοσοκομεία Σάμου και Ικαρίας συγχωνεύτηκαν πλήρως. Με αυτή την εξέλιξη, το νοσοκομείο Ικαρίας έπαψε να υπάρχει ως ΝΠΔΔ και εξαφανίστηκε από τον υγειονομικό χάρτη, χάνοντας ΑΦΜ και σφραγίδα. Στη θέση του προέκυψε ένα ενιαίο νοσοκομείο με όνομα ΓΝ ΣΑΜΟΥ-ΓΝ ΚΥ ΙΚΑΡΙΑΣ με κοινό οργανισμό (δηλ. χάνει το δικό του οργανόγραμμα, το οποίο ενώνεται σε δεύτερο χρόνο με το οργανόγραμμα της Σάμου),ένα ΑΦΜ, κοινές προμήθειες, κοινές υπηρεσίες και την διοίκηση να παραμένει στη Σάμο.
Δηλαδή, με βάση την πρόσφατη τροπολογία, το ΓΝ-ΚΥ Ικαρίας αναμένεται να επιστρέψει από την πλήρη συγχώνευση που βρίσκεται από 1/1/13 στη διασύνδεση, η οποία ίσχυε πριν γίνει η συγχώνευση.
Από την αρχή είχαμε τονίσει πως η μέθοδος των διασυνδέσεων-συγχωνεύσεων-καταργήσεων νοσοκομείων αποτελεί εργαλείο των πολιτικών κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ, προκειμένου να συντελεστεί η διάλυση του ΕΣΥ και η συρρίκνωση-εξαφάνιση κάθε έννοιας δημόσιας δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Για αυτό και το αίτημα για πλήρη αυτονομία και αυτοτέλεια του νοσοκομείου μας αποτέλεσε και αποτελεί κύριο αίτημα και στόχο πάλης του Συλλόγου μας και της Επιτροπής Αγώνα.
Από αυτή τη σκοπιά θεωρείται επιτυχία των αγώνων της προηγούμενης περιόδου η έστω και μικρή αυτή ανατροπή νόμου, ακόμη και εάν απέχει πολύ από το αίτημά μας για πλήρη αυτονομία. Και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, από τη στιγμή που επιμείναμε να παλεύουμε κόντρα σε ήδη ψηφισμένους νόμους εν καιρώ ατελείωτων και βάρβαρων μνημονίων, κάθε φορά όλο και περισσότεροι, ανατρέποντας λογικές ηττοπάθειας, μοιρολατρίας και ανάθεσης. Δεν είναι τυχαίο πως από τα τόσα νησιά της χώρας, το υπουργείο υγείας έδειξε «ευαισθησία» για τη Λήμνο και την Ικαρία, νησιά που το πάλεψαν και το παλεύουν. Αποδεικνύει πως όσο αγωνίζεσαι έχεις δικαίωμα να ελπίζεις και, γιατί όχι, να κερδίζεις ακόμη και μικρές νίκες που σου δίνουν τη δυνατότητα να συνεχίζεις τη μάχη από καλύτερο μετερίζι.
Πρέπει όμως να παραμείνει σε όλους μας καθαρό πως η μικρή αυτή υποχώρηση από μεριάς υπουργείου γίνεται σε συνθήκες γενικευμένης επίθεσης ενάντια στο δικαίωμα της υγείας. Η ίδια η τροπολογία αυτή
1. Απέχει από τις υποσχέσεις που λαμβάναμε διαχρονικά από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγεία για πλήρη αυτονομία και αυτοτέλεια του νοσοκομείου μας.
2. Ενώ αναγνωρίζει τα προβλήματα που προκάλεσε η συγχώνευση λόγω της γεωγραφικής ιδιομορφίας των νησιών, το αίσθημα απομόνωσης και ανασφάλειας που αυτή καλλιέργησε στους κατοίκους καθώς και την οικονομική ζημιά που επέφερε, εντούτοις επιλέγεται η λύση της διασύνδεσης, δηλαδή της ημιαυτονομίας που εύκολα ξαναγίνεται συγχώνευση αν οι συνθήκες (βλέπε τρόικα, νέα μέτρα κλπ) το επιβάλλουν.
3. Δεν μπορεί να θεωρείται πως «μας σώζει» από τη στιγμή που αναμένονται διαθεσιμότητες-κινητικότητα-μετακινήσεις-απολύσεις υγειονομικών, προσλήψεις συμβασιούχων αντί για μόνιμους και αθρόες συνταξιοδοτήσεις συναδέλφων ενώ συνεχίζεται ο οικονομικός στραγγαλισμός των νοσοκομείων. Πως μπορεί να λειτουργεί ένα νοσοκομείο χωρίς το αναγκαίο προσωπικό και τα απαραίτητα κονδύλια;
4. Δεν μπορεί να απαντήσει τι θα γίνει με το νοσοκομείο μας από τη στιγμή που αναμένονται οι αλλαγές σε επίπεδο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) δηλαδή στα Κέντρα Υγείας και τα Περιφερειακά Ιατρεία. Ως γνωστόν το νοσοκομείο μας είναι Γενικό Νοσοκομείο-Κέντρο Υγείας και δεν αποσαφηνίζεται αν οι επερχόμενες αλλαγές σε επίπεδο ΠΦΥ θα επηρεάσουν το δεύτερο συνθετικό του.
5. Αξίζει να προσεχθεί η παράγραφος της τροπολογίας του Υπουργείου Υγείας που λέει: «Επιτρέπεται η συνεργασία μεταξύ νοσοκομείων του ΕΣΥ, που ανήκουν στην ιδία Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠε), στον επιστημονικό και εκπαιδευτικό τομέα καθώς και στον τομέα παροχής υπηρεσιών υγεία και υποστηρικτικών υπηρεσιών. Για την έναρξη της συνεργασίας απαιτείται απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται ύστερα από σχετικές αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των Νοσοκομείων. Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας επιτρέπεται και η μετακίνηση προσωπικού (ιατρικού , νοσηλευτικού, διοικητικού) από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, εντός των ορίων της ίδιας ΥΠΕ, ανάλογα με τις προκύπτουσες ανάγκες και για τη κάλυψη λειτουργικών αναγκών των νοσοκομείων. Αρμόδιος για την έκδοση της απόφασης μετακίνησης ορίζεται ο Διοικητής της ΥΠΕ και στην απόφαση ορίζεται και το χρονικό διάστημα μετακίνησης». Με άλλα λόγια ετοιμάζονται μετακινήσεις γιατρών και λοιπού προσωπικού.
6. Από μόνη της η διασύνδεση προβλέπει κοινές υπηρεσίες, συμπτύξεις και ενοποιήσεις τμημάτων των διασυνδεόμενων νοσοκομείων και σε καμία περίπτωση δεν μας διασφαλίζει αυτόνομες υπηρεσίες.
7. Το επιστημονικό και λειτουργικό πλαίσιο της διασύνδεσης, πέραν του ότι μας βρίσκει αντίθετους, δεν δύναται να εφαρμοστεί στα νησιά μας από τη στιγμή που μεσολαβεί μεταξύ των διασυνδεόμενων νοσοκομείων θάλασσα.
Έχουμε συνεπώς κάθε λόγο να συνεχίσουμε αυτόν τον αγώνα που όπως πολλές φορές έχουμε τονίσει θα είναι μακρύς και δύσκολος. Από αυτή τη σκοπιά ετοιμαζόμαστε για τις την συγκέντρωση στις 29 Νοέμβρη προκειμένου να δώσουμε το «παρών» όσο πιο μαζικά και δυναμικά γίνεται.
ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΙΣ 29/11, 11:30 πμ.!
ΣΧΕΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ:
1. Διασύνδεση ΦΕΚ 1681 τ.Β΄, 28-7-2011 (Υ4α/οικ84627)
2. Ν. 4052 τ.Α’ αρ. φύλλου 41, 1-3-2012 (αρθρο 2)
3. ΦΕΚ αρ. φύλλου 3484, 31/12/2012 (Υ4α 123814)
4. το νέο οργανόγραμμα του Νοσοκομείου μας (ΦΕΚ 1150/τ.β΄/10-04-2012).
5. το προηγούμενο οργανόγραμμα ( ΦΕΚ 811 Β΄/1996).