O Οικολογικός Άνεμος για τις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου (25-26/10/11)

Κατά τις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου (ΠΣ) της 25ης και 26ης Οκτωβρίου 2011, ο περιφερειακός σύμβουλος Ηλίας Γιαννίρης είχε την ευκαιρία να διατυπώσει θέσεις του συνδυασμού "Οικολογικός Άνεμος στο Βόρειο Αιγαίο" στα θέματα που συζητήθηκαν:
 
• Με ικανοποίηση ενημερωθήκαμε από τον Περιφερειάρχη για την ενεργοποίηση της περιφέρειας στο ζήτημα του προγράμματος πολιτισμού που είχαμε επισημάνει έγκαιρα με σχετική γραπτή ερώτηση μας[1].

• Μετά από νέα γραπτή ερώτησή μας για το θέμα των καταγγελλόμενων παράνομων λατομείων στη Λέσβο[2] και το ζήτημα της χωροθέτησης λατομικών ζωνών στα νησιά μας που είχαμε θέσει σε παλιότερη ερώτησή μας (27-6-2011)[3] ο Περιφερειάρχης ενημέρωσε το σώμα ότι θα έρθει σε συζήτηση στην επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, ώστε να συζητηθεί και στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

• Κατά τη συζήτηση για το τμήμα του προϋπολογισμού της περιφέρειας που αφορά τις πιστώσεις ΚΑΕ για το 2012 δηλώσαμε ότι θα ψηφίζαμε τον προϋπολογισμό αν επανερχόταν στο Περιφ. Συμβούλιο με τις εξής αλλαγές: (α) Να δομηθεί σε 5 στήλες, όσες είναι οι Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.), ώστε να ξέρει κάθε περιφερειακή ενότητα τι της αναλογεί και μάλιστα σε σύγκριση με τις άλλες Π.Ε. (β)  να υπάρχει  από τις υπηρεσίες των πρώην νομαρχιών ενιαίο σύστημα κωδικοποίησης για όλες τις Π.Ε. και (γ) την εξομάλυνση μεταξύ των προϋπολογιζόμενων κατανομών των Π.Ε.[4] Η πρότασή μας απερρίφθη οπότε και καταψηφίσαμε τον προϋπολογισμό ΚΑΕ 2012. Επίσης, προτείναμε η περιφέρεια να υιοθετήσει από τώρα και οικειοθελώς το διπλογραφικό σύστημα αντί να περιμένει να της επιβληθεί το 2012, πρόταση που αρνήθηκε ο Περιφερειάρχης.

• Υπερψηφίσαμε το ψήφισμα του Περιφ. Συμβουλίου για την κατάργηση-υποβάθμιση των υπηρεσιών στα νησιά μας λόγω νησιωτικότητας,  και του παραμεθορίου, ορεινού και απομακρυσμένου χαρακτήρα. Όσο απομακρύνονται οι υπηρεσίες από τον πολίτη τόσο και ο νησιωτικός χώρος γίνεται πιο τρωτός, προκαλείται σπατάλη ενέργειας και πόρων, χαμένες ώρες εργασίας για τον πολίτη και υπανάπτυξη[5].

• Στο θέμα της επικείμενης εγκατάστασης αιολικού πάρκου στην Ικάρια, που εισηγήθηκε η Λαϊκή Συσπείρωση, κάναμε ενημερωτική παρουσίαση του ζητήματος με διαφάνειες όπου επιχειρηματολογήσαμε για ένα εναλλακτικό ενεργειακό σχέδιο για Ικαρία-Σάμο και Φούρνους. Ψηφίσαμε την εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης, η οποία όμως δεν πλειοψήφησε. Στη συνέχεια ο πρόεδρος έθεσε σε ψηφοφορία δική του πρόταση: «το Περιφερειακό Συμβούλιο θα δεχτεί την όποια απόφαση που θα πάρει ο καριώτικος λαός» την οποία υπερψηφίσαμε, θεωρώντας ως καταλληλότερο μέσο το τοπικό δημοψήφισμα. Ο Οικολογικός Άνεμος στο Βόρειο Αιγαίο είναι υπέρ της εγκατάστασης και αιολικών πάρκων τόσο χερσαίων όσο και θαλασσίων με σωστό στρατηγικό σχεδιασμό και σύνεση έτσι ώστε το νησιωτικό περιβάλλον και οι οικολογικές αντοχές κάθε νησιού να γίνονται απολύτως σεβαστές. Γι’ αυτό η επένδυση των 330MW στην Ικάρια, που χρειάζεται μέγιστο 9 MW, μας βρίσκει αντίθετους.

• Στο ζήτημα της χορήγησης άλλης μιας προσωρινής παράτασης στις άδειες λειτουργίας των ελαιοτριβείων στα νησιά μας, ενώ αρκετά από αυτά δεν διαθέτουν σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, υποστηρίξαμε ότι μετά από μια υπερδεκαετή περίοδο δεν μπορεί η Περιφέρεια να συνεχίσει ακολουθεί τις ίδιες τακτικές, τιμωρώντας ουσιαστικά αυτούς που λειτουργούν νόμιμα γιατί έχουν κάνει τις επενδύσεις που απαιτούνται για τα απόβλητα και σέβονται το φυσικό περιβάλλον των νησιών μας. Υποστηρίξαμε ότι δεν μπορούμε να νομιμοποιούμε παράνομες ενέργειες και πρέπει οι ελαιοτριβείς που δεν είναι σύννομοι να αναλάβουν μόνοι τους την ευθύνη της λειτουργίας των ελαιοτριβείων τους, κάτι που άλλωστε συμβαίνει ήδη στη Σάμο ύστερα από σχετική εισαγγελική παρέμβαση. Δυστυχώς καμία από τις υπόλοιπες παρατάξεις δεν υποστήριξε την πρόταση μας και τελικά το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε να παρέχει για άλλη μια χρονιά προσωρινή αδειοδότηση και σε ρυπογόνες μονάδες, όπως επί σειρά ετών έκαναν τα Νομαρχιακά Συμβούλια.

• Για το ακτοπλοϊκό ζήτημα και τη διασύνδεση των νησιών μας, στο οποίο παρενέβη και ο ΓΓ Αιγαίου και νησιωτικής πολιτικής ο οποίος παρίστατο, υποστηρίξαμε τα εξής:  
1. Αφετηρία της πολιτικής πρέπει να είναι ότι η ακτοπλοΐα είναι εκχώρηση δημόσιου αγαθού σε ιδιώτες με τον ίδιο τρόπο που εκχωρείται μεταφορικό έργο στα ΚΤΕΛ και αδειοδότηση στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.
2. Πρέπει να φύγουμε από τη λογική του δύσκαμπτου των μεγάλων γραμμών. Χρειάζεται διασύνδεση μεταξύ Ευδήλου Ικαρίας και Χίου με ανταποκρίσεις στα πλοία Νήσος Μύκονος (Πειραιάς-Εύδηλος-Σάμος)και Νήσος Χίος (Πειραιάς-Χίος-Λέσβος).
3. Πρέπει η Περιφέρεια να ζητήσει από την Κυβέρνηση και την ΕΕ μέσω της Επιτροπής Περιφερειών και την ίδια την Κομισιόν να μην είναι στην ίδια ομάδα κονδυλίων οι νησιωτικές με τις ορεινές περιοχές. Επίσης, αποσύνδεση της ομαδοποίησης των νησιωτικών περιοχών με τις παράκτιες περιοχές.
4. Πρέπει να απαιτήσει η Περιφέρεια από την Κυβέρνηση να συνταχθεί και να προταθεί στη νέα προγραμματική περίοδο 2013-2020 χωριστή πολιτική εθνική και ευρωπαϊκή για τα νησιά, λόγω της νησιωτικότητας και του μεταφορικού ισοδύναμου.
5. Απαιτείται η συνεννόηση μεταξύ των υπουργείων. Πληρώνονται οι άγονες γραμμές αλλά το οικονομικό  αποτέλεσμα που αυξάνει τους τζίρους και δημιουργεί νέες επενδύσεις στα νησιά το καρπούται ως έσοδα άλλο υπουργείο. Προτείναμε τα έσοδα  που αναλογούν από την πολιτική για τις επιδοτούμενες γραμμές να επιστρέφουν στη ΓΓ Αιγαίου και νησιωτικής πολιτικής .
6. Επίσης, προτείναμε τα πλοία να επιδοτούνται ανάλογα με τη χρονοαπόσταση και όχι σε πόσο χρόνο καλύπτουν την απευθείας απόσταση, ανεξάρτητα από τα ενδιάμεσα λιμάνια που πιάνουν.
7. Οι επιδοτήσεις που δίνονται θα μπορούσαν να είναι η συμμετοχή του δημοσίου σε ένα δημόσιο φορέα ακτοπλοΐας όπου οι ιδιώτες ακτοπλόοι θα μπορούσαν να ενταχθούν.

Κατά τη συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής Περιβάλλοντος, και με αφορμή την έγκριση δύο μικρών βιολογικών καθαρισμών στα Νένητα της Χίου, ο Ηλίας Γιαννίρης πρότεινε στην Επιτροπή, και έγινε αποδεκτό, να διοργανωθεί από την Περιφέρεια μια ημερίδα για τους μικρούς βιολογικούς καθαρισμούς για οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων, προκειμένου να διαδοθούν εφαρμόσιμες και ευέλικτες τεχνολογίες που σήμερα υπάρχουν, ώστε να δοθούν λύσεις στο αποχετευτικό πρόβλημα πολλών χωριών και να μειωθεί η συσσωρευόμενη ρύπανση των εδαφών και των υδάτων.

Σχολιάζοντας τις συνεδριάσεις του Περιφ. Συμβουλίου της 25 και 26 Οκτωβρίου ο Ηλίας Γιαννίρης δήλωσε:
«Στις συνεδριάσεις αυτές συζητήθηκαν πολλά θέματα αιχμής για τα νησιά μας, όπως το ακτοπλοϊκό, το ενεργειακό αλλά η διαχείριση των αποβλήτων ελαιοτριβείων. Σε κάθε συνεδρίαση προσπαθώ με νηφαλιότητα και χωρίς εντυπωσιασμούς να συμβάλλω στην εύρυθμη λειτουργία του περιφερειακού συμβουλίου και στην παραγωγή περιφερειακής πολιτικής, με βάση το Πρόγραμμά μας. Η θέση μου, που με σαφήνεια εναντιώνεται σε  μικροκομματικές και πελατειακές λογικές, αλλά και στην επιμονή μου ώστε το Περιφερειακό Συμβούλιο να λειτουργεί ως αυτοδιοικητικός θεσμός και όχι ως βραχίονας της κεντρικής διοίκησης φαίνεται ότι δεν αναγνωρίζεται από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου. Ο προσβλητικός χαρακτηρισμός του κ. Δημηρούδη κατά του προσώπου μου και του χαρακτηρισμού μου ως «επαγγελματία της οικολογίας», αυτό δείχνει. Ας ψάξει αλλού ο πρόεδρος, όταν ξεφεύγει από το θεσμικό του ρόλο,  να βρει διάφορους άλλους «επαγγελματίες»  που, συχνά, εμποδίζονται να διακρίνουν το περιφερειακό από το κομματικό-τοπικιστικό-πελατειακό συμφέρον.»

[1] Πολιτισμός – Εκδηλώσεις στο Βόρειο Αιγαίο – Χρηματοδότηση μέσω Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης – Απαιτείται η άμεση ενεργοποίηση της Περιφέρειας για να μην χαθεί το πρόγραμμα χρηματοδότησης, εδώ.
[2] Δείτε εδώ.
[3] Παράνομη λατομική δραστηριότητα στο νησί της Λέσβου, λατομικές ζώνες στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, εδώ.
[4] Παράδειγμα 1: κωδικός 0844 εκθέσεις, οργάνωση συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων:
ΠΕ Λέσβου 100.000, ΠΕ Χίου 5.000, ΠΕ Σάμου 0, ΠΕ Λήμνου 0, ΠΕ Ικαρίας 0
Παράδειγμα 2: Κωδικός  0851 αμοιβές για συντήρηση και επισκευή κτηρίων γενικά:
ΠΕ Λέσβου 5000, ΠΕ Χίου 9000, ΠΕ Σάμου 0, ΠΕ Λήμνου 500, ΠΕ Ικαρίας 0.
[5] Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ικαρίας η κατάργηση του τελωνείου σημαίνει ότι δεν μπορούν να προσεγγίσουν πτήσεις τσάρτερ και κρουαζιερόπλοια στο νησί.

ikariastore banner