Σχετικά με το νέο ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου για την πώληση των αεροδρομίων
Στην τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου, την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, συζητήθηκε πρόταση της παράταξης Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή για ένα νέο-επικαιροποιημένο ψήφισμα της Περιφέρειας εναντίον της πώλησης των αεροδρομίων Λέσβου και Σάμου, διαδικασία που μπαίνει στην τελική της φάση. Μετά από πρόταση της παράταξης της κ. Καλογήρου, τελικά αποφασίστηκε η Περιφέρεια να εμμείνει και να επαναφέρει το ψήφισμα που είχε εκδώσει πριν από περίπου ένα χρόνο για το ίδιο θέμα. Στη συνέχεια παραθέτουμε το νέο-επικαιροποιημένο ψήφισμα που πρότεινε και ανέπτυξε στο Περιφερειακό Συμβούλιο η επικεφαλής της παράταξης, Αγλαΐα Κυρίτση.
Πρόταση της παράταξης Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή για ψήφισμα του Π.Σ. Βορείου Αιγαίου
Όχι στην πώληση των αεροδρομίων
Με αιφνιδιαστική Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 3 Νοεμβρίου 2015, η κυβέρνηση αποφάσισε την επίσπευση των διαδικασιών για την πώληση των 14 (σε πρώτη φάση) περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων είναι και τα αεροδρόμια Μυτιλήνης και Σάμου.
Πρόκειται ουσιαστικά για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων από το ελληνικό στο γερμανικό δημόσιο, αφού κύριος μέτοχος της Fraport, του γερμανικού πυλώνα της κοινοπραξίας που κέρδισε το διαγωνισμό, είναι το γερμανικό Δημόσιο. Μέτοχος, επίσης, είναι η ίδια η Lufthansa, θυγατρική της οποίας ήταν σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τη συγκεκριμένη παραχώρηση.
Μάλιστα, μόλις πριν λίγες μέρες ο Dr Stefan Schulte, διευθύνων σύμβουλος της αναδόχου γερμανικής εταιρείας Fraport, μιλώντας στο 3ο Συμπόσιο κορυφαίων στελεχών αεροδρομίων (ACES – Athens, 3rd Airport Chief Executives’ Symposium) που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 19 Νοεμβρίου, αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λέγοντας ότι η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί στο τέλος του έτους, ενώ η Fraport θα αναλάβει τη λειτουργία τους το τελευταίο τρίμηνο του 2016.
Ενόψει των επιταχυνόμενων εξελίξεων, το Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου, όπως (ομόφωνα) είχε πράξει και στις 30 Οκτωβρίου 2014, διατρανώνει την αντίθεσή του στη σχεδιαζόμενη παραχώρηση και υπενθυμίζει τα λόγια του σημερινού υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, ο οποίος το Φεβρουάριο του 2014, ως βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ δήλωνε: «Πρόκειται για καταστροφική επιλογή, πολλαπλά επιζήμια για την τοπική ανάπτυξη, την οικονομία και την κοινωνία. Η εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας και μάλιστα περιφερειακών αεροδρομίων με πρωτεύοντα οικονομικό ρόλο, λόγω της συμβολής τους στον τουρισμό και τη μεταφορά εμπορευμάτων, συνιστά ιδεολογική νεοφιλελεύθερη εμμονή και όχι ανάγκη. […] Η πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ για τις υποδομές αερομεταφοράς είναι ότι η χώρα χρειάζεται δημόσια βιώσιμα αεροδρόμια, ασφαλή, λειτουργικά και με χαμηλό κόστος».
Υπενθυμίζουμε ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι απόλυτα κερδοφόρες και βιώσιμες υποδομές, υπό δημόσιο έλεγχο και διοίκηση, ενισχύουν σημαντικά τον κρατικό κορβανά, δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και έχουν πολλές δυνατότητες για άμεση αύξηση της αποδοτικότητάς τους.
Πρόκειται για καίριες αναπτυξιακές υποδομές του ελληνικού κράτους και η ιδιωτικοποίησή τους, όχι μόνο θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στις τοπικές μικροοικονομίες, αλλά θα δημιουργήσει επικίνδυνο κενό σε ζητήματα εθνικής σημασίας σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη περιοχή –την ώρα, μάλιστα, που πολλαπλασιάζονται οι εστίες ανάφλεξης στην ευρύτερη γειτονιά μας.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια ανήκουν στα ιδιόχρηστα πράγματα. Το ξεπούλημά τους αντιτίθεται στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, στην Εθνική ασφάλεια και στην αρχή της αναλογικότητας.
To Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου, θεωρώντας θεσμική και ηθική υποχρέωσή του να υπερασπιστεί τη δημόσια και εθνικής σημασίας περιουσία του ελληνικού κράτους, εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του:
Στη διαδικασία παραχώρησης, για 40 και πλέον χρόνια σε ιδιώτες, των Κρατικών Αερολιμένων των ακριτικών νησιών μας, Λέσβου και Σάμου.
Σε μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, αφού η χρέωση ανά επιβάτη θα αυξηθεί στα 14,5 ευρώ (περιφερειακό ειδικό τέλος) χρηματοδοτώντας τη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των αεροδρομίων, χωρίς καμία επιβάρυνση του ιδιώτη «επενδυτή».
Στην εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας που έχει δημιουργηθεί με τα χρήματα του ελληνικού λαού -και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος.
Στην όποια απόφαση και πράξη που συνιστά πολιτική υποτέλεια, ιδεολογική εμμονή και όχι πραγματική κοινωνική ανάγκη.
Στην όποια απειλή θέσεων εργασίας, αφού δεν υπάρχει ρητή δέσμευση για διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας.
Στην όποια απόφαση αγνοεί προκλητικά τη βούληση και το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών.
To Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου απαιτεί δημόσια, βιώσιμα, ασφαλή, λειτουργικά και με χαμηλό κόστος αεροδρόμια, που θα εξυπηρετούν τους πολίτες και το δημόσιο συμφέρον.