Τοποθέτηση για τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας: Προϋπολογισμός χωρίς έμπνευση, χωρίς όραμα σε κλίμα μιζέριας

Κατά τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου της 24/11/2015 όπου συζητήθηκε το θέμα του προϋπολογισμού της Περιφέρειας για το 2016, ο Βασίλης Μπάλλας διατύπωσε τη θέση του οικολογικού ανέμου όπως συνοπτικά παρουσιάζεται παρακάτω.
 
«Σήμερα βρισκόμαστε να συζητάμε άλλον έναν προϋπολογισμό διαχείρισης μιας μίζερης πραγματικότητας. Αυτή τη φορά με μειωμένους πόρους, αυξημένες ανάγκες και μειωμένη στήριξη από την κεντρική διοίκηση. Είδαμε τον Απρίλιο που πέρασε, τα ταμειακά διαθέσιμα της περιφέρειας να δεσμεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδας, ενώ σήμερα καλείται η περιφέρεια να καλύπτει και τα έξοδα μισθοδοσίας προσωπικού, κάτι που σαφώς βρίσκει και εμάς αντίθετους.

Τα νησιά της Περιφέρειάς μας καλούνται να διαχειριστούν τον μεγάλο όγκο των προσφυγικών ροών εν μέσω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης. Ταυτόχρονα υπάρχουν προβλέψεις για κάμψη του τουρισμού που αποτελεί βασική πηγή εισοδήματος, ενώ ένα από τα ελάχιστα αντισταθμίσματα στις επιπτώσεις της νησιωτικότητας, ο μειωμένος ΦΠΑ βαίνει προς κατάργηση.  Με άλλα λόγια, η κρίση για το Βόρειο Αιγαίο είναι τριπλή και τετραπλή.

Ο τόπος έχει άμεση ανάγκη για παραγωγική ανασυγκρότηση. Σε ένα ρευστό περιβάλλον αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων, η μόνη σταθερά σε επίπεδο αιρετής διοίκησης είναι η τοπική αυτοδιοίκηση. Σαφώς απαιτείται να ψηφιστεί προϋπολογισμός σύμφωνος με τις τυπικές προδιαγραφές που θέτει η νομοθεσία. Ανεξάρτητα όμως από το τυπικό σκέλος είναι ευθύνη της περιφερειακής αρχής να βρει νέους πόρους, νέα έσοδα, να αποκτήσει πρόσβαση σε χρηματοδότηση από αναξιοποίητα ευρωπαϊκά προγράμματα. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου έχει παρουσία με γραφείο στις Βρυξέλλες, έχει όμως αξιοποιηθεί η παρουσία αυτή για εύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων;

Σε σχέση με την μορφή παρουσίασης του προϋπολογισμού. Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος στερείται της γραπτής τεκμηρίωσης που θα τον καθιστούσε κατανοητό ως προς την σκοπιμότητα των δαπανών για έργα, δράσεις και τη λειτουργία της Περιφέρειας.

Είχαμε επισημάνει και στη διαδικασία ψήφισης του Προϋπολογισμού του 2015 ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση με τη νομοθεσία ως προς την αιτιολογική τεκμηρίωση.
Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο των υπουργείων οικονομικών (ΦΕΚ Β' 1622/31-07-2015) και εσωτερικών ο προϋπολογισμός κάθε περιφέρειας πρέπει επιπλέον να συνοδεύεται από:
1. ειδικά έντυπα (ανάλογα με το είδος κάθε πρότασης) στα οποία αναλύεται λεπτομερώς και αιτιολογείται επαρκώς κάθε πρόβλεψη εσόδου και εξόδου κατά τα αναφερόμενα στην παρούσα (στοιχεία και παραδοχές για τη στοιχειοθέτηση των εκτιμούμενων μεγεθών)
2. εισηγητική έκθεση στην οποία παρουσιάζονται οι παραδοχές, επί των οποίων έχουν θεμελιωθεί οι εκτιμήσεις των μεγεθών, όπως αναφέρονται αναλυτικά στα ειδικά έντυπα
 
Δεν είναι θέμα τυπολατρίας. Τα έντυπα αυτά που λείπουν πάλι και φέτος είναι και αυτά που θα βοηθούσαν σήμερα το σώμα να κατανοήσει, να δει πίσω από κωδικούς και νούμερα και να συνεισφέρει σε μια εποικοδομητική συζήτηση. Ξανακάνουμε λοιπόν την έκκληση να τα δούμε στον επόμενο προϋπολογισμό.

 Ένα χρόνο νωρίτερα δίναμε στην περιφερειακή αρχή το άλλοθι του «καινούριου». Η κυρία Καλογήρου μόλις είχε αναλάβει μετ’ εμποδίων τη διαχείριση, δεν είχε πλαισιωθεί από συνεργάτες, η νέα μηχανή δεν είχε λαδωθεί ακόμα. Σήμερα, 15 μήνες μετά την τυπική ανάληψη καθηκόντων η περιφερειακή αρχή, και πάλι χωρίς ουσιαστικά εισήγηση πολιτικού περιεχομένου χρησιμοποιεί τα πάγια και έκτακτα προβλήματα τοπικού και εθνικού χαρακτήρα ως παράγοντες στέρησης της έμπνευσης και του οράματος που είναι τόσο αναγκαία για να ανατραπεί το κλίμα μιζέριας.»