Αναζητούνται επενδυτές για να μπουν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ωστόσο, παρά τις συνεχείς οχλήσεις εφοπλιστών που διαχειρίζονται ποντοπόρα πλοία και επενδυτικά σχήματα, δεν κατέστη δυνατό να εξευρεθούν αγοραστές για τις εταιρείες.
Για να περιγράψουμε τι ακριβώς συμβαίνει στον χώρο της ακτοπλοΐας αρκεί να επισημάνουμε ότι αρκετές εταιρείες δεν κατέβαλαν το δώρο Χριστουγέννων στα πληρώματα των πλοίων τους και όταν αυτοί το ζήτησαν επιμόνως βρέθηκαν εκτός οργανικής σύνθεσης, δηλαδή απολύθηκαν.
Να προσθέσουμε ότι το τελευταίο τρίμηνο εταιρείες πληρώνουν έναντι τους ναυτικούς τους και τους χρωστούν από δύο μέχρι τέσσερις μήνες. Επίσης έχουν κάνει ειδικές συμφωνίες με τις εταιρείες πετρελαιοειδών, τις οποίες συνήθως πληρώνουν πριν από την έναρξη των δρομολογίων των πλοίων, αφού είναι προϋπόθεση για να εφοδιάσουν τα πλοία με καύσιμα.
Το σημαντικότερο όμως γεγονός είναι ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στην προσπάθειά τους να κάνουν οικονομία, αποσύρουν τα σύγχρονα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία τους και τα αντικαθιστούν με υπερήλικα, τα οποία είναι σαφώς πιο φθηνά στην καθημερινή λειτουργία τους.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση της γραμμής Πειραιά - Σάμου - Ικαρίας - Φούρνων, όπου η εταιρεία Hellenic Seaways «έδεσε» το πλοίο «Νήσος Μύκονος», το οποίο αντικαταστάθηκε από το πλοίο της ΑΝΕΚ, «Ιεράπετρα». Λέγεται ότι η εταιρεία παρά το γεγονός ότι εισέπραττε 18.000 ευρώ το δρομολόγιο για την άγονη προσέγγιση στους Φούρνους, έμπαινε μέσα κατά 45.000 ευρώ! Το ίδιο λέγεται ότι θα γίνει από τις 16 Ιανουαρίου στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, όπου θα αποσυρθεί το «Νήσος Χίος» και στη θέση του θα μπει το «Κρήτη» της ΑΝΕΚ.
Η HSW
Η συμμαχία των μεγαλομετόχων στην Hellenic Seaways είναι εύθραυστη, ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης δίνει καθημερινή μάχη για να κρατήσει τα πλοία σε λειτουργία. Η εταιρεία διαθέτει τα περισσότερα πλοία από όλες τις εταιρείες και αποτελεί «τη σπονδυλική στήλη» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας, αφού μεταφέρει τους περισσότερους επιβάτες κάθε χρόνο. Οι εξελίξεις στην HSW είναι καθοριστικές για το μέλλον όλης της ακτοπλοΐας.
Η ATTICA
Ο όμιλος Attica Group, σε αυτή τη φάση δεν φαίνεται να αποσύρει πλοία, ωστόσο υπάρχουν δύο θέματα που προβληματίζουν. Το πρώτο έχει σχέση με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Η Marfin Investment, που είναι βασική μέτοχος της Attica, κατέθεσε μόνο 7 εκατ. ευρώ για τη συμμετοχή της, που είναι μόνο ένα μέρος της αύξησης. Ομως, τα χρήματα αυτά επαρκούν για την ομαλή συνέχιση του ομίλου για τους επόμενους μήνες. Ενα άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι αυτό του προέδρου του ομίλου του κ. Πέτρου Βέττα, όπου τον τελευταίο καιρό απέχει από τα καθήκοντά του επειδή αντιμετωπίζει ένα θέμα υγείας. Ο κ. Π. Βέττας, που διαθέτει ένα μεγάλο ποσοστό μετοχών, σήμερα αναπληρώνεται από τον κ. Σπύρο Πασχάλη. Ρευστότητα και μάνατζμεντ είναι ουσιαστικά τα δύο καυτά θέματα του ομίλου.
Η ΝΕΛ
Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου φαίνεται ότι θα κρατήσει το πλοίο «Θεόφιλος» στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, ενώ αναζητεί και ένα δεύτερο, το οποίο ψάχνει στην αγορά του εξωτερικού. Τα άλλα δύο πλοία «Μυτιλήνη» και «European Express» συμμετέχουν στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές και λογικά θα μείνουν εκτός κεντρικού σχεδιασμού στην περίπτωση που εξασφαλίσουν τις άγονες επιδοτούμενες γραμμές.
Η εταιρεία αντιμετωπίζει το θέμα της αντικατάστασης του πλοίου «Aqua Maria», που επιμόνως οι φορείς της Λήμνου ζητούν να αντικατασταθεί με το «Ταξιάρχης». Η εταιρεία διεκδικεί την άγονη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Ικαρία - Φούρνοι - Καρλόβασι - Βαθύ με το «European Express» καθώς και τις γραμμές Πειραιάς, Πάτμος, Λειψοί, Λέρος, Κάλυμνος, Κως, Σύμη, Ρόδος- Πειραιάς, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Κως, Νίσυρος, Τήλος, Ρόδος και Πειραιάς, Κάλυμνος, Κως, Νίσυρος, Τήλος, Ρόδος με το «Μυτιλήνη». Επισημαίνεται ότι τις ίδιες γραμμές διεκδικεί και η Blue Star Ferries με το επιβατηγό πλοίο «Διαγόρας», που εξυπηρετεί τα τελευταία δύο χρόνια τα συγκεκριμένα νησιά.
Τέλος, επισημαίνεται ότι οι ζημίες των τεσσάρων εισηγμένων εταιρειών της ακτοπλοΐας στο 9μηνο ανέρχονται στα 76,1 εκατ. ευρώ. Πλην της ΑΝΕΚ, που είχε οριακές ζημίες 1 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16 εκατ. ευρώ, οι υπόλοιπες τρεις εταιρείες είχαν πάνω από 20 εκατ. ευρώ ζημίες. Αναλυτικότερα, η Attica Group είχε ζημίες 26,4 εκατ. ευρώ, οι Μινωικές Γραμμές είχαν 22,3 εκατ. ευρώ και η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου είχε 26,4 εκατ. ευρώ ζημίες.
Σάββας Αθανασίου
kerdos.gr