ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ: Οι απανωτές βλάβες «προειδοποιούν»

Στο... άνθος της νιότης του, το 40χρονο «Βιτσέντζος Κορνάρος», που πιάνει σε 20 λιμάνια πήγαινε - έλα, «πρωταγωνίστησε» σε 2 ατυχήματα μέσα σε 2 βδομάδες...

Υπερήλικα και υποσυντήρητα πλοία σε μεγάλο κομμάτι του δικτύου εκτελούν δρομολόγια σε πλήθος λιμανιών για τα κέρδη των εφοπλιστών, που εισπράττουν και επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές»!

Συνεχείς είναι οι βλάβες ακτοπλοϊκών πλοίων, «προειδοποιώντας» για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν ναυτεργάτες και επιβάτες, καθώς οι εφοπλιστές για τη θωράκιση της κερδοφορίας τους συρρικνώνουν συνεχώς τον ακτοπλοϊκό στόλο (ειδικά το χειμώνα η κατάσταση γίνεται δραματική), ενώ σε ένα μεγάλο κομμάτι του δικτύου δρομολογούν πλοία υπερήλικα και υποσυντήρητα.

Το αποτέλεσμα είναι ένα ακτοπλοϊκό ταξίδι στους εν λόγω προορισμούς να καταντάει «οδύσσεια» για τους επιβάτες, να εξαντλούνται πληρώματα και πλοία, ενώ τα νησιά να καταδικάζονται στον εφιάλτη της μερικής απομόνωσης. Να σημειωθεί ότι τη χειμερινή περίοδο οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, με απόφαση των προηγούμενων κυβερνήσεων που διατηρεί και η σημερινή, είναι μειωμένες έως και 50%!

Η βλάβη... της μέρας
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το τελευταίο 15θήμερο καταγράφηκαν 9 βλάβες επιβατηγών - οχηματαγωγών ακτοπλοϊκών πλοίων, ταλαιπωρώντας εκατοντάδες επιβάτες.
Χαρακτηριστική περίπτωση που αναδεικνύει την κατάσταση που επικρατεί, είναι το πλοίο «ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ» με έτος κατασκευής το 1976. Το 40χρονο πλοίο, στις 2 Γενάρη, λίγα λεπτά μετά τον απόπλου του με 83 επιβάτες από το λιμάνι της Ρόδου, παρουσίασε βλάβη στην κεντρική κύρια μηχανή. Το ίδιο πλοίο πριν δύο βδομάδες και συγκεκριμένα στις 18 Δεκέμβρη είχε προσκρούσει πάνω στον προβλήτα του λιμανιού της Κάσου, με αποτέλεσμα να προκληθεί ρήγμα στο εξωτερικό περίβλημα της πρυμναίας δεξαμενής ζυγοστάθμισης. Το δρομολόγιο που εκτελεί αυτό το υπερήλικο πλοίο είναι Πειραιάς, Μήλος, Σαντορίνη, Ανάφη, Ηράκλειο, Σητεία, Κάσος, Κάρπαθος, Διαφάνι Καρπάθου και Χάλκη. Δηλαδή προσεγγίζει στο πήγαινε - έλα 20 λιμάνια!

Αντίστοιχα, στις 6 Γενάρη, το πλοίο «ΤΑΛΩΣ» με έτος κατασκευής το 1971 (!), με 25 επιβάτες και 50 φορτηγά - οχήματα, παρουσίασε βλάβη καθώς έπλεε κοντά στη νησίδα Αγ. Γεωργίου στον Αργοσαρωνικό. Επέστρεψε στο λιμάνι της Δραπετσώνας.
Στις 3 Γενάρη, το 39χρονο «ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ» «έμεινε» από δεξιά κύρια μηχανή στο λιμάνι της Καβάλας με 123 επιβάτες.
Στις 24 Δεκέμβρη, υπέστη βλάβη εν πλω από Αίγινα για Πειραιά το υδροπτέρυγο «ΑΘΗΝΑ», με 11 επιβάτες. Το ίδιο πλοίο, 6 μέρες πριν, δηλαδή στις 18 Δεκέμβρη, είχε μείνει από βλάβη και πάλι, εν πλω, αυτή τη φορά από Πειραιά για Αίγινα, με 16 επιβάτες.
Το ίδιο συνέβη και με το ταχύπλοο «ΦΛΑΪΝΓΚ ΝΤΟΛΦΙΝ ΕΡΑΤΩ», το οποίο έμεινε αμανάτι μεσοπέλαγα, τη μία στις 12 Δεκέμβρη έξω από το λιμάνι της Σκιάθου με 56 επιβάτες και την άλλη τέσσερις μέρες μετά, στις 16 Δεκέμβρη, στον Παγασητικό Κόλπο με 124 επιβάτες.
Στις 22 Δεκέμβρη, παρουσίασε βλάβη το πλοίο «ΖΑΚΥΝΘΟΣ», 43 ετών (έτος κατασκευής 1973...), κατά τον κατάπλου του στο λιμάνι της Κυλλήνης με 61 επιβάτες και πάει λέγοντας.

Απομόνωση των νησιών... με κρατική επιδότηση
Επίσης, ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι ολόκληρα νησιά την περίοδο του χειμώνα εξυπηρετούνται μόνο από ένα καράβι. Για παράδειγμα, Ικαρία και Σάμος εξυπηρετούνται μόνο από το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ». Το πλοίο, μάλιστα, ξεκινάει από Πειραιά, περνάει από Σύρο, Μύκονο, Ικαρία, Σάμο (όπου προσεγγίζει και στα δύο λιμάνια, Καρλόβασι και Βαθύ), Χίο, Μυτιλήνη και φτάνει μέχρι την Καβάλα!
Την ίδια στιγμή που οι εφοπλιστές, με κριτήριο τη διασφάλιση των κερδών τους, καταδικάζουν τα νησιά σε τέτοια μερική απομόνωση και τέτοια ταλαιπωρία, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, όπως ακριβώς και οι προηγούμενες, τους «επιβραβεύει» και από πάνω, προσφέροντάς τους παχυλές επιδοτήσεις για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές», δηλαδή ζεστό χρήμα.
Για τη δρομολογιακή περίοδο του 2017, το κονδύλι για τις άγονες γραμμές που θα προσφέρει η κυβέρνηση στους εφοπλιστές υπολογίζεται κοντά στα 90 εκατ. ευρώ, ποσό που με τη μέθοδο των απευθείας αναθέσεων (όταν δεν υπάρχει προσφερόμενο πλοίο), θεωρείται βέβαιο ότι θα ξεπεράσει και φέτος τα 100 εκατ. ευρώ.
Ηδη είναι σε εξέλιξη ανοιχτός δημόσιος διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση 15 «άγονων» γραμμών, ο οποίος θα διεξαχθεί στις 31 Γενάρη στο κτίριο του υπουργείου Ναυτιλίας, και το ποσό που θα προσφερθεί ανέρχεται στα 13,5 εκατομμύρια ευρώ...

rizospastis.gr