Προς:
Δήμο ΙΚΑΡΙΑΣ
Δήμο ΦΟΥΡΝΩΝ
Περιφέρεια Β. Αιγαίου –Περιφερειακή ενότητα Σάμου
Βουλετή Σάμου κ. Βαρδίκο Π.
Αθήνα, 12 Απριλίου 2011
ΘΕΜΑ: Ακτοπλοϊκή και Αεροπορική σύνδεση της Ικαρίας - Εσωτερική συγκοινωνία. Πρόσκληση σε συνεργασία
Η Ικαρία τα τελευταία 20 χρόνια έχει γνωρίσει μια σημαντική τουριστική ανάπτυξη και την τελευταία 5ετία έχει καταγραφεί σαν ένας αναγνωρίσιμος ιδιαίτερος τουριστικός προορισμός με αφορμή τη βελτίωση των υποδομών των ιαματικών πηγών, των ιδιαίτερων πανηγυριών και τρόπου ζωής, της παγκόσμιας προβολής της μακροζωίας των κατοίκων του νησιού, της προβολής της Ικαρίας μέσω ηλεκτρονικού διαδικτύου, κ.α
Όμως η δυναμικά ανερχόμενη τάση στην ανάπτυξη του τουρισμού που δημιουργήθηκε, έχει εντελώς ακυρωθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τη δυσκολία μετάβασης στο νησί, ιδιαίτερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο, και το μεγάλο κόστος μεταφοράς.
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού, κυρίως με τον Πειραιά , είναι πια περιορισμένη, χρονοβόρα, εξαιρετικά δαπανηρή και με ελάχιστες επιλογές όσον αφορά τις ώρες αναχώρησης και τα ενδιάμεσα λιμάνια. Η κατάσταση αυτή δυσχεραίνει στην τουριστική περίοδο τις μετακινήσεις από και προς την Ικαρία αφού αυτές απαιτούν πολύ έγκαιρο και ακριβή προγραμματισμό. Το ασφυκτικό αυτό πλαίσιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα τόσο στους μόνιμους κατοίκους του νησιού, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις εκτάκτων μετακινήσεων, όσο και στις χιλιάδες Ικαριωτών που ζουν μακριά από το νησί αλλά επιμένουν να το επισκέπτονται συχνά και να το στηρίζουν με κάθε τρόπο. Όμως για τους υποψήφιους επισκέπτες του νησιού και κυρίως αυτούς του ιαματικού τουρισμού, οι περισσότεροι με σοβαρά προβλήματα υγείας, ή αυτούς που αποφασίζουν τις διακοπές τους καθυστερημένα τα παραπάνω δεδομένα λειτουργούν αποτρεπτικά για το «ταξίδι στην Ικαρία».
Για την αντιμετώπιση των σημαντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Ικαρία στον τομέα των Μεταφορών, οι Σύλλογοι της Αθήνας καλούν το Δήμο Ικαρίας και τους τοπικούς φορείς να οργανώσουμε, άμεσα (στο τέλος Απριλίου το αργότερο) και από κοινού, μία συστηματική εκστρατεία τόσο με επιστολές και παραστάσεις στα αρμόδια Υπουργεία, όσο και με συνεχή ενημέρωση των ΜΜΕ και κινητοποιήσεις προκειμένου να αναδειχθεί συνολικά το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ικαρία τα τελευταία χρόνια τόσο στη σύνδεσή της με το Κέντρο όσο και με την Περιφέρεια, με άμεσο στόχο να επιτευχθεί έστω και μερική λύση του προβλήματος ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου.
Παράλληλα, με τη βελτίωση των συνδέσεων του νησιού, οι Σύλλογοι θεωρούν κρίσιμη και την ανάπτυξη ενός σταθερού δικτύου εσωτερικών συγκοινωνιών, το οποίο θα εξυπηρετεί τόσο τις αυξημένες ανάγκες των επισκεπτών όσο και τις σταθερές ανάγκες των κατοίκων του. Ο Δήμος, πιστεύουμε, μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη λύσης στο θέμα αυτό.
Οι προτάσεις των Συλλόγων για τη σύνδεση του νησιού παρουσιάζονται συνοπτικά στη συνέχεια ως βάση για συζήτηση και περαιτέρω επεξεργασία.
Στην περίπτωση, που ο Δήμος δεν μπορεί να εντάξει τη δημιουργία κοινού προγράμματος δράσης στις άμεσες προτεραιότητές του, οι Σύλλογοι, θεωρώντας εξαιρετικής σημασίας το ζήτημα των Μεταφορών, σκοπεύουν να προχωρήσουν στις αρχές Μαίου σε σειρά ενεργειών προς την κατεύθυνση βελτίωσης της κατάστασης προκειμένου να ξεικινήσει η φετινή τουριστική περίοδος με καλύτερες προϋποθέσεις.
Ακτοπλοϊκή σύνδεση:
1. Επανασχεδιασμός των δρομολογίων του υπάρχοντος πλοίου (Νήσος Μύκονος) όσον αφορά στις συνδέσεις / ενδιάμεσους σταθμούς ώστε να εξυπηρετούνται κατά κύριο λόγο οι ανάγκες της Ικαρίας και της ευρύτερης περιοχής (Σάμος, Φούρνοι). Πιο συγκεκριμένα, τα δρομολόγια θα πρέπει να συνδυάζουν τόσο κάποιες απευθείας διαδρομές (Πειραιάς – Ικαρία – Φούρνοι - Σάμος), για να γίνει πιο σύντομη η διαδρομή, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά, όσο και διαδρομές που να συνδέουν το λιμάνι του Ευδήλου με Σύρο - Μύκονο και του Αγίου Κηρύκου με Πάρο - Νάξο (σύνδεση η οποία καταργήθηκε το 2010). Επειδή όμως την καλοκαιρινή περίοδο τα περισσότερα εισιτήρια δεσμεύονται από τα ενδιάμεσα λιμάνια θα πρέπει να θεσπισθεί ποσόστωση εισιτηρίων γι’αυτά τα λιμάνια (που έχουν άλλωστε πολλαπλές επιλογές ακτοπλοϊκών συνδέσεων ημερησίως).
2. Δρομολόγηση και δεύτερου πλοίου, άλλης εταιρείας, στη γραμμή Πειραιά ή Λαύριο - Ικαρία – Σάμος. Είναι προφανές ότι ένα πλοίο μόνο δεν μπορεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του νησιού ειδικά τους θερινούς μήνες, τόσο για την μεταφορά επιβατών και αυτοκινήτων όσο και για τη μεταφορά προϊόντων. Η δρομολόγηση δεύτερου πλοίου, και μάλιστα άλλης εταιρείας (ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει θετικά, π.χ μείωση εισιτηρίων, προσφορές), είναι άμεση και επιταχτική τουλάχιστον για τους θερινούς μήνες (Ιούνιο – Οκτώβριο). Η περίπτωση του Λαυρίου, αν επιλυθεί το θέμα της αξιόπιστης διασύνδεσης του με την Αθήνα με μέσα μαζικής μεταφοράς, ίσως είναι προτιμότερη αφού έτσι θα μειωνόταν ο χρόνος του ταξιδιού. Αξίζει επίσης να εξετασθεί η περίπτωση της επέκτασης μέχρι Εύδηλο κάποιων δρομολογίων ταχύπλοων πλοίων που έχουν τερματισμό τη Μύκονο (ο χρόνος που απαιτείται από αυτά τα πλοία για να καλύψουν την απόσταση Μυκόνου-Ικαρίας είναι περίπου 1 ώρα).
3. Μείωση των τιμών των εισιτηρίων. Οι τιμές των εισιτηρίων (τα οποία μάλιστα αυξάνονται εκ νέου τον Απρίλιο του 2011 εν μέσω οικονομικής κρίσης) είναι σχεδόν απαγορευτικές τόσο για μία 4μελή οικογένεια που θέλει να επισκεφθεί το νησί όσο και για τους συνταξιούχους που ταξιδεύουν για λόγους υγείας, καθιστώντας την Ικαρία έναν πολύ ακριβό προορισμό. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι με την κατάργηση όλων των απευθείας δρομολογίων ο χρόνος που χρειάζεται κανείς να φθάσει στο νησί από τον Πειραιά είναι αντίστοιχος των συμβατικών πλοίων, πράγμα το οποίο δε δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την ιδιαίτερα ακριβή τιμή του εισιτηρίου.
Στο σημείο αυτό, ενημερωτικά, αξίζει να αναφέρουμε ότι το Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας έχει προκηρύξει την εκπόνηση μελέτης για την εφαρμογή του ‘Μεταφορικού Ισοδύναμου’ στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο, με έμφαση στα δρομολόγια των άγονων γραμμών. Ως ‘Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.)’ ορίζεται η εναρμόνιση του κόστους των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτό των χερσαίων , με κριτήριο την χιλιομετρική απόσταση. Η πολιτική αυτή εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, π.χ Γαλλία για Κορσική, και η διαφορά στο κόστος του εισιτηρίου καλύπτεται με κρατική επιδότηση. Ο Δήμος Ικαρίας πρέπει να είναι σε εγρήγορση, να παρακολουθήσει την πορεία εκπόνησης της μελέτης, να παρέμβει εγκαίρως με κατάθεση προτάσεων, σε συνεργασία και με άλλα νησιά, και κυρίως με το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών (που προωθεί εδώ και αρκετά χρόνια την εφαρμογή του Μ.Ι. στην Ελλάδα), να απαιτήσει την εφαρμογή του Μ.Ι και για τη γραμμή Πειραιάς –Ικαρία, η οποία δεν είναι χαρακτηρισμένη ως άγονη. Το Μ.Ι. πρέπει να εφαρμοσθεί σε όποια νησιά στερούνται φτηνό, τακτικό καθόλη τη διάρκεια του έτους μεταφορικό μέσο, και όχι μόνο σε αυτά που έχουν χαρακτηρισθεί άγονα.
4. Βελτίωση των προγραμματισμένων δρομολογίων του υπάρχοντος πλοίου (Νήσος Μύκονος) όσον αφορά στο προβλεπόμενο ωράριο. Η πλοικτήτρια εταιρεία θα πρέπει να ανατρέξει στα 2 πρώτα χρόνια εξυπηρέτησης της γραμμής Περαιάς-Ικαρία (Εύδηλος)-Σάμος όπου κατά γενική ομολογία ο κόσμος ήταν ευχαριστημένος. Η πρότασή μας είναι να επανέλθει η εταιρεία στο πρόγραμμα εκείνης της περιόδου, το οποίο να παραμένει σταθερό όλο το χρόνο. Το πρόγραμμα αυτό προέβλεπε από Δευτέρα έως Πέμπτη αναχώρηση από τον Πειραιά στις 13:00 το μεσημέρι (ώστε ειδικά οι Καριώτες να προλαβαίνουν να διεκπεραιώσουν το πρωϊ της αναχώρησής τους κάποια υπόθεσή τους πριν ταξιδέψουν), την Παρασκευή αναχώρηση από τον Πειραιά στις 16:00, (ώστε να μην χρειάζεται κάποιος να πάρει άδεια τη μέρα αυτή από την εργασία του για να ταξιδέψει) και το Σάββατο αναχώρηση από τον Πειραιά στις 17:00 ή στις 18:00 (ώστε να προλαβαίνει το πλοίο να επιστρέψει από το ταξίδι της Παρασκευής). Τα πρόσθετα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου προγράμματος είναι:
- Ο επιβάτης έχει την επιλογή να ταξιδέψει προς την Ικαρία είτε κάνοντας ημερήσιο ταξίδι και φθάνοντας στο νησί το απόγευμα σε ώρα που μπορεί να εξυπηρετηθεί και να καλύψει κάποιες πρώτες/άμεσες ανάγκες του είτε να ταξιδέψει το απόγευμα της Παρασκευής ή του Σαββάτου, χωρίς να χρεωθεί την ημέρα του ταξιδιού ώς άδεια από την εργασία του.
- Ειδικά το καλοκαίρι, οι επισκέπτες που θα επιλέξουν το ημερήσιο ταξίδι, έχουν τη δυνατότητα να τακτοποιηθούν στα καταλύματά τους μέσα στη μέρα, χωρίς να ταλαιπωρούνται τα άγρια χαράματα να βρούν μέσο να πάνε στο ξενοδοχείο τους και να χρεωθούν για μισή νύχτα μία ολόκληρη διανυκτέρευση (μετατρέποντας την Ικαρία σε ακόμα πιο ακριβό προορισμό), ή αν αποφασίσουν ότι θέλουν να κερδίσουν τη μία αυτή διανυκτέρευση να περιμένουν, εγκατελημμένοι στο δρόμο ουσιαστικά, να ξημερώσει, αφού όλα είναι κλειστά την ώρα της άφιξής τους.
- Το δρομολόγιο της Παρασκευής επιτρέπει την ανάπτυξη του τουρισμού Σαββατοκύριακου (που είχε αρχίσει να δημιουργείται στο παρελθόν), αφού ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ταξιδέψει, χωρίς να χρεωθεί ούτε μία μέρα άδεια, για ένα σύντομο αλλά χορταστικό Σαββατοκύριακο.
5. Δημιουργία διανησιωτικής ενδοπεριφερειακής και διαπεριφερειακής ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Η ανάγκη σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους σε ένα νησιωτικό σύμπλεγμα όπως το Αιγαίο, είναι προφανής για να υπάρξει οποιαδήποτε μορφή ανάπτυξης. Ειδικότερα όμως τώρα με την εφαρμογή του Καλλικράτη, η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτική, τουλάχιστον μεταξύ των νησιών της κάθε Περιφέρειας. Επομένως η σύνδεση της Ικαρίας με τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και κυρίως με τη Μυτιλήνη, διοικητικό κέντρο της Περιφέρειας είναι απαραίτητη και μάλιστα άμεσα.
Πολύ σημαντική για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού μας είναι επίσης η σύνδεση του με την Πάτμο (και μέσω αυτής με τα Δωδεκάνησα), καθώς επίσης με τη Θεσσαλονίκη (και όχι, όπως σήμερα, μόνο με την Καβάλα μία φορά την εβδομάδα) αφού υπάρχουν ήδη προγραμματισμένα δρομολόγια που εξυπηρετούν τη Σάμο.
Αεροπορική σύνδεση:
Διαθεσιμότητα μεγαλύτερων αεροσκαφών στη γραμμή Αθήνα Ικαρία, ειδικά τη θερινή περίοδο. Παρότι η αεροπορική σύνδεση της Ικαρίας έχει βελτιωθεί τον τελευταίο χρόνο και παράλληλα εμπλουτίστηκε με μία νέα γραμμή που συνδέει την Ικαρία με τη Βόρειο Ελλάδα (Θεσσαλονίκη), και με άλλα νησιά (όπως Κρήτη, Λήμνο, Σάμο), έχει ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα η κάλυψη των αναγκών στη γραμμή Αθήνα - Ικαρία – Αθήνα παραμένει μικρή ειδικά τη θερινή περίοδο και γενικά τις περιόδους αιχμής, λόγω του συνδυασμού του περιορισμένου αριθμού δρομολογίων αλλά και ταυτόχρονα της διάθεσης μικρών αεροσκαφών για τη μεταφορά των επιβατών.
Εσωτερικό δίκτυο συγκοινωνιών:
Η ανάπτυξη του δικτύου εσωτερικών συγκοινωνιών της Ικαρίας, όπως σε κάποιο βαθμό υλοποιήθηκε την τελευταία διετία, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και τους δημότες.
Αμεσο στόχο, για τη θερινή περίοδο του 2011, θα πρέπει να αποτελέσει η σύνδεση των πυλών υποδοχής (αεροδρόμιο, λιμάνια) μεταξύ τους καθώς και με τους σημαντικούς οικισμούς / τοποθεσίες από άποψη επισκεψιμότητας.
Παράλληλα, ο σχεδιασμός των εσωτερικών συνδέσεων μεταξύ των διαφόρων περιοχών του νησιού, θα πρέπει ειδικά τη θερινή περίοδο να δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να πραγματοποιεί ημερήσεις διαδρομές και να επιστρέφει το απόγευμα της ίδιας μέρας στη βάση του (ή τουλάχιστον στο κοντινό κέντρο κοντά στη βάση του).
Αγαπητοί συμπατριώτες,
πιστεύοντας ότι όλοι έχουμε την ίδια αγωνία για την ανάπτυξη και την πρόοδο του νησιού μας, περιμένουμε άμεσα την ανταπόκρισή σας για να προλάβουμε το σχεδιασμό του θερινού προγράμματος μεταφορών. Η Ικαρία δεν αντέχει άλλη μια υποβαθμισμένη τουριστική περίοδο.
ΟΙ ΙΚΑΡΙΑΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΘΗΝΩΝ
Πανικαριακή Αδελφότητα
Σύλλογος Ικαρίων Επιστημόνων
Φεστιβάλ Ικαρίας
Σύλλογος Φουρνιωτών «Ο ΚΟΥΡΣΑΡΟΣ»
Εταιρεία Ικαριακών Μελετών
Σύλλογος Άρτεμις Ταυροπόλος
Σύλλογος Κάβο Πάπας
Σύλλογος Ραχιωτών
Σύλλογος «Ένωση» Κουνιάδου-Βρακάδων-Προεσπέρας
Σύλλογος Ικαριωτών Περάματος
Σύλλογος Κάμπου «ΟΙΝΟΗ»
Σύλλογος Χρισοστομιτών
Σύλλογος Περαμεριτών
Σύλλογος Βρακάδων
Σύλλογος Μαγγανιωτών
ΚΥΠΟΤΕ (Κύκλος Πολιτισμού και Τέχνης)
Σύλλογος «Πέζι»