Να αλλάξει εκ βάθρων τη λειτουργία της ακτοπλοΐας φιλοδοξεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης «χτίζοντας» μία ανεξάρτητη αρχή μέσα στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων που θα νομοθετηθεί μέσα στον Οκτώβριο. Με τη νέα αρχή θα χωριστούν οι ακτοπλοϊκές γραμμές σε ομάδες και στη συνέχεια εκείνη θα τις δημοπρατήσει με διαγωνισμούς στους οποίους θα μπορούν να λαμβάνουν μέρος μεμονωμένες εταιρείες ή και κοινοπρακτικά σχήματα. Στις ομάδες αυτές θα περιλαμβάνονται τόσο «γόνιμες» γραμμές όσο και «άγονες», οι οποίες πάντως θα συνεχίσουν να επιδοτούνται.
Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ στα ελληνικά χρονικά και, αν μη τι άλλο, θα προκαλέσει και θόρυβο και συζητήσεις και αντιδράσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες από ανώτατες πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, το νέο σύστημα δρομολόγησης πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα θα στηθεί σταδιακά, ώστε να είναι έτοιμο να «δουλέψει» κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 2013 - 2014, δηλαδή περίπου σε λιγότερο από ένα χρόνο από σήμερα.
Δημοπράτηση
Η νέα Αρχή θα προχωρήσει στη δημοπράτηση των διαγωνισμών που θα είναι τόσοι όσες και οι ομάδες στις οποίες θα μοιραστούν τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Υπάρχουν απόψεις που συνηγορούν για ένα μικρό αριθμό τέτοιων ομάδων και άλλες για περισσότερες, ωστόσο κάτι τέτοιο είναι ακόμα πρόωρο να προσδιοριστεί.
Οι εταιρείες ή τα κοινοπρακτικά σχήματα θα συμμετέχουν στους διαγωνισμούς καταθέτοντας εγγυητικές επιστολές.
Οι προκηρύξεις των διαγωνισμών θα προβλέπουν ένα μίνιμουμ πλοίων που θα εξυπηρετούν τις γραμμές δρομολογίων που θα εκτελούνται, ενώ θα υπάρχει προσύμφωνο όσο αφορά τις τιμές των εισιτηρίων.
Οι ίδιες πιθανότατα θα εισπράττουν τον επίναυλο που σήμερα αποδίδεται στο Δημόσιο, καθώς και ορισμένες επιδοτήσεις. Θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να αναπροσαρμόζουν τους στόλους τους ανάλογα με τη ζήτηση της εποχής και πιθανότατα να αναθέτουν δρομολόγια σε τρίτες εταιρείες με βάση τις προδιαγραφές του διαγωνισμού. Η νέα Αρχή θα υποκαταστήσει, όπως φαίνεται, με τη λειτουργία της το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών το οποίο θα καταργηθεί, ενώ θα εποπτεύει την αγορά για την καλή εκτέλεση των προϋποθέσεων των διαγωνισμών (δρομολόγια, τιμολογιακή πολιτική).
Διαχείριση
Έτσι πιθανότατα το ΥΝΑ θα απεμπλακεί από τη διαχείριση μεγάλου μέρος θεμάτων που αφορούν τη διαχείριση της ακτοπλοΐας. Πάντως άμεσα ο κ. Μουσουρούλης φαίνεται διατεθειμένος να κάνει ορισμένες παρεμβάσεις ώστε να επιλύσει ως ένα σημείο τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Συζητά με τα διυλιστήρια τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων προκειμένου να προμηθεύονται καύσιμα, ελπίζει να έχει κάποια αποτελέσματα στο κεφάλαιο του ΦΠΑ, ενώ πιθανά θα αποτολμήσει να κάνει παρέμβαση στο ξενοδοχειακό πλήρωμα των πλοίων.
Είναι βέβαιο ότι το νέο ακτοπλοϊκό σύστημα θα προκαλέσει και επιχειρηματικές εξελίξεις στην αγορά, με τις μεγαλύτερες εταιρείες να αναλαμβάνουν περισσότερο δυναμικό ρόλο.
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσες περιοχές να οριστούν για να δημοπρατηθούν, τι μείγμα γραμμών θα περιλαμβάνουν, ποια οικονομική δυναμική θα παράγουν.
Αγγελικής Καλλη
imerisia.gr