Σύνδεση Ικαρίας-Φούρνων-Σάμου: Απειλείται με ναυάγιο

Ο τελευταίες εξελίξεις φαίνεται να απειλούν τις προοπτικές. Πώς έχει η καλοκαιρινή περίοδος, τι αναμένεται από το Φθινόπωρο και ποια η κατάσταση στην ακτοπλοΐα.

Στις 22 Ιουνίου προτίθεται να δρομολογήσει η Nel Lines τα πλοία της ΜΥΤΙΛΗΝΗ και ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ στην Ικαρία – Σάμο τόσο από Πειραιά όσο κι από Βόρεια Ελλάδα..

Μέχρι τώρα η εταιρεία του Βορειοανατολικού Αιγαίου έχει ένα δρομολόγιο με το RO/RO MYKONOΣ κάθε Παρασκευή προς Εύδηλο κι ένα δρομολόγιο κάθε Πέμπτη με το ΕΓ/ΟΓ ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ προς Άγιο Κήρυκο, το οποίο εκτελεί την άγονη γραμμή του βορείου Αιγαίου.

Από την επόμενη εβδομάδα  η εταιρεία θέλει να κάνει εντονότερη την παρουσία της και σύμφωνα με τα δρομολόγια που έχει καταθέσει στο ΣΑΣ και τελούν υπό έγκριση στην επερχόμενη συνεδρίασή του, δρομολογεί τα πλοία της ΜΥΤΙΛΗΝΗ και ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ από Πειραιά προς Άγιο Κήρυκο-Καρλόβασι-Βαθύ-Χίο-Μυτιλήνη Λήμνο-Θεσσαλονίκη. Οι νέες εξελίξεις ενδέχεται προσφέρουν συνολικά 4 επιπλέον δρομολόγια από/προς Πειραιά, κάθε Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή-Σάββατο στις 18:00 κι άλλα 3 από/προς Βόρεια Ελλάδα (1 από Θεσσαλονίκη και 2 από Καβάλα) σε σύγκριση με την περυσινή θερινή περίοδο. Επιπλέον θα διευκολύνονται οι κάτοικοι του νησιού μας οι οποίοι θα έχουν την επιλογή να διαλέξουν ένα από τα 4 δρομολόγια για την μετάβασή τους στην έδρα της περιφέρειας που είναι η Μυτιλήνη.

Παράλληλα το δρομολόγιο του RO/RO ΜΥΚΟΝΟΣ παραμένει ως έχει και την περίοδο αιχμής πιθανότατα να προσθέσει επιπλέον προσεγγίσεις στο νησί μας ανάλογα με τις ανάγκες.

Κατά αυτόν τον τρόπο λοιπόν μπορούν να  ελαχιστοποιηθεί ή να μηδενιστεί για την ακρίβεια η περυσινή έλλειψη διαθεσιμότητας εισιτηρίων τους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο ,η οποία επηρέασε σημαντικά τον τουρισμό και τον ανεφοδιασμό με τρόφιμα και πρώτες ύλες του νησιού μας.

Στα θετικά του νέου σχεδιασμού της Nel Lines θα πρέπει να προστεθεί η τακτική συγκοινωνία με την Βόρεια Ελλάδα η οποία ανοίγει μια νέα προοπτική στον τομέα του τουρισμού. Είναι γεγονός ότι οι τελευταίες αυξήσεις σε διόδια και βενζίνες καθιστούν απαγορευτικό το κόστος ταξιδιού με το αυτοκίνητο από την Βόρεια Ελλάδα μέχρι τον Πειραιά και την μετεπιβίβασή του σε πλοίο για ένα ταξίδι μέχρι το νησί μας ( 200 ευρώ διόδια και βενζίνη για το Θεσσαλονίκη –Αθήνα-Θεσσαλονίκη κι επιπλέον 150 ευρώ για το εισιτήριο του ΙΧ Πειραιάς-Ικαρία-Πειραιάς).

Η νέα προοπτική μειώνει το συνολικό ναύλο κατά 40% προσθέτοντας 3 επιπλέον δρομολόγια στο μοναδικό υπάρχον που εκτελείται από το ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα δρομολόγια που έχει ζητήσει η Nel Lines για τα δύο της πλοία είναι με ετήσια προοπτική κι όχι εποχικά.

Παρόλα αυτά κι ενώ πρόκειται για μια ελεύθερη δρομολόγηση σε μια γραμμή η οποία έχει ανάγκη επιπλέον δρομολογίων τουλάχιστον για τους καλοκαιρινούς μήνες, το Υπουργείο δείχνει μια αρνητική στάση απέναντι στα αιτήματα της Nel Lines που αφορούν την γραμμή μας. Επισήμως τα αιτήματα δεν έχουν απορριφθεί αλλά ανεπισήμως η διάθεση του Υπουργείου η οποία έχει γνωστοποιηθεί στους υπεύθυνους της εταιρείας είναι να μην γίνουν δεκτά και να μην εγκριθούν τα νέα δρομολόγια επικαλούμενο νομικά προβλήματα. Είναι όμως αδιανόητο μια κυβέρνηση η οποία θέλει να αποκαλείται σοσιαλιστική, να αποκλείει μια επιπλέον μεταφορική σύνδεση σε νησιά τα οποία έχουν αυξημένες δρομολογιακές ανάγκες το καλοκαίρι.

Μέσα σε όλα αυτά θα πρέπει να αναφερθεί ότι η  Blue Star Ferries εγκαταλείπει την γραμμή Θεσσαλονίκη- Σίγρι-Χίο-Σάμο-Πάτμο-Κάλυμνο Κω-Ρόδο που εκτελούσε τις δύο προηγούμενες σαιζόν με το πλοίο της ΔΙΑΓΟΡΑΣ. Το τελευταίο επικεντρώνεται αποκλειστικά στα Δωδεκάνησα προσθέτοντας στους προορισμούς του τους Λειψούς και την Σύμη. Το μοναδικό διαθέσιμο πλοίο της εταιρείας, BLUE HORIZON, έχει απαγορευτικό μέγεθος για τα περισσότερα προαναφερθέντα λιμάνια.

Το ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ, το μοναδικό πλοίο που εκτελεί δρομολόγια στην γραμμή της Ικαρίας-Σάμου από 17 Ιουνίου ξεκινάει τα θερινά δρομολόγια. Σύμφωνα με αυτά προσθέτει ένα επιπλέον δρομολόγιο κάθε Τρίτη αυξάνοντας σε 6 τα εβδομαδιαία του δρομολόγια και μεταθέτει την ώρα αναχώρησής του από το λιμάνι του Πειραιά στις 21:30 το βράδυ. Οι 3 εβδομαδιαίες προσεγγίσεις στους Φούρνους συνεχίζονται και για το καλοκαίρι στα πλαίσια της απευθείας ανάθεσης της άγονης γραμμής από το ΥΘΥΝΑΛ στην Hellenic Seaways λόγω μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατά την διάρκεια του διαγωνισμού.

Όλα αυτά θα ισχύσουν μέχρι το τέλος της θερινής περιόδου γιατί για το φθινόπωρο κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι θα γίνει. Οποιαδήποτε πρόβλεψη θα είναι παρακινδυνευμένη κι οποιαδήποτε αναφορά σε προσθήκη κι άλλου πλοίου στην γραμμή μας θα πρέπει να θεωρείται ανεδαφική.

Η ύφεση που πλήττει την Ελληνική οικονομία και του Έλληνες πολίτες επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις θαλάσσιες μεταφορές. Για τον μήνα Μάιο η πτώση σε όλα τα πλοία της ακτοπλοίας, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, κυμάνθηκε από 35% μέχρι και 52% . Ένα τρανό παράδειγμα αποτελεί το δρομολόγιο της Δευτέρας 6 Ιουνίου όπου το μοναχοβάπορο της γραμμής μας είχε μόλις 176 επιβάτες για την Ικαρία, τους Φούρνους και την Σάμο. Σε αυτή λοιπόν την ελεύθερη πτώση της επιβατικής κίνησης αν προσθέσουμε την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 40% από τον περασμένο Αύγουστο, τότε θα αντιληφθούμε γιατί η Αttica Group (Superfast Ferries & Blue Star Ferries) , η εταιρεία που κυριαρχεί σε Αιγαίο κι Αδριατική με το πλέον σύγχρονο στόλο και  το πιο αναγνωρίσιμο προιόν, κατέγραψε ζημιές ύψους 22,78 εκ. ευρώ μονάχα για το Α τρίμηνο του 2011.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα  να αποχωρήσουν 6 πλοία από την ακτοπλοία μας σε σύγκριση με πέρυσι (από τις γραμμές της Κρήτης, των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και της Χίου-Μυτιλήνης)  είτε με την μορφή της αποδρομολόγησης κι ακινησίας είτε με την μορφή της πώλησης, μειώνοντας έτσι τις επιλογές του επιβατικού κοινού κι εκτινάσσοντας στα ύψη την ανεργία στο κλάδο των ναυτικών .

Γι’ αυτό λοιπόν εμείς οι Ικαριώτες θα πρέπει να αισθανόμαστε προβληματισμένοι με την νέα τροπή των εξελίξεων. Εκεί που επιτέλους βρέθηκε μια εταιρεία να βάλει τα πλοία της και να αυξήσει την διαθεσιμότητα των εισιτηρίων προς όφελος της Ικαρίας και της Σάμου, φαίνεται να έρχεται το Υπουργείο…το κατά τα άλλα και Ναυτιλίας να σταθεί ανυπέρβλητο εμπόδιο.

Όσο για το μέλλον  θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί ιδιαίτερα για την επερχόμενη χειμερινή περίοδο. Τον  προσεχή Σεπτέμβρη οι εταιρείες θα μετρήσουν κέρδη κι απώλειες από την τουριστική περίοδο και τότε μονάχα θα πάρουν αποφάσεις και θα κάνουν τον σχεδιασμό τους για τον δύσκολο χειμώνα που ακολουθεί.
 

Ηλίας Γρηγοράτος, Δημοσιογράφος του περιοδικού ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
για το ikariamag

Ακολουθήστε μας στο twitter
Ακολουθήστε μας στο Facebook

ikariastore banner