Την Τετάρτη 21.11.2012 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νομού Σάμου με την παρουσία του Υπουργού κ. Κ.Μουσουρούλη, του Δημάρχου Ικαρίας κ. Χ.Σταυρινάδη, του Δημάρχου Σάμου κ. Σ.Θάνου, της Βουλευτού Ν. Σάμου κ. Α.Καλογερή, του Αντιπεριφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Θ.Παπαθεοφάνους, του Προέδρου του επιμελητηρίου Σάμου κ. Γ.Κυριαζή και του νομικού συμβούλου του δήμου Ικαρίας κ. Ζαχαρία Κεσσέ.
Εκ μέρους του κ.Υπουργού εκτέθηκε το συνολικό πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρίες λόγω της οικονομικής κρίσης και της εκτίναξης της τιμής των καυσίμων, που σε συνδυασμό με τη διακοπή της τραπεζικής χρηματοδότησης έχει οδηγήσει το ακτοπλοϊκό «να κρέμεται από μία κλωστή» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Σε μεγάλο βαθμό οι οποιεσδήποτε ουσιαστικές παρεμβάσεις εξαρτώνται από τη συνέχιση της χρηματοδότησης και την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και για αυτό το λόγο ζήτησε την κατανόηση των τοπικών κοινωνιών.
Ο Δήμος Ικαρίας κατέθεσε έγγραφο υπόμνημα με το οποίο έθεσε το πλαίσιο των προτάσεων του για την βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Ικαρίας, συμμετέχοντας με αυτό τον τρόπο και στην σχετική δημόσια διαβούλευση, η οποία λαμβάνει χώρα για την τροποποίηση του Ν. 2932/2001 μέχρι της 5.12.2012.
Συνοπτικά ο Δήμος Ικαρίας έθεσε τα κάτωθι θέματα:
1.Σε σταθερή βάση τη δρομολόγηση και δεύτερου πλοίου στο νομό μας και τουλάχιστον για τη θερινή περίοδο.
• Πειραιάς – Κυκλάδες – Εύδηλος – Σάμος
• Πειραιάς – Σύρος – Αγ. Κήρυκος – Φούρνοι – Σάμος
Μέχρι τη δρομολόγηση δεύτερου πλοίου, το μοναδικό πλοίο πρέπει να προσεγγίζει σε όλα τα λιμάνια του νομού, αφού το σύνταγμα μας προβλέπει την ισοπολιτεία. Με αυτόν τον τρόπο Εύδηλος, Αγ. Κήρυκος και Φούρνοι έχουν τα ίδια δρομολόγια με το Καρλόβασι και το Βαθύ.
2. Τη συνέχιση για όλο τον χρόνο με δύο προσεγγίσεις την εβδομάδα της δρομολόγησης του πλοίου που ξεκινά, τόσο από την Καβάλα όσο και από την Θεσσαλονίκη και καταλήγει στον Πειραιά με ενδιάμεσους προορισμούς τον Άγιο Κήρυκο και τον Εύδηλο αντίστοιχα (τώρα εξυπηρετείται από την ΝΕΛ) .
3. Την από φέτος δρομολόγηση για την θερινή περίοδο των ταχύπλοων της DODEKANISOS SEAWAYSπου ξεκινάνε καθημερινά από την Ρόδο ή την Κω και φτάνουν μέχρι την Πάτμο, να προεκτείνουν μέχρι τον Αγ. Κήρυκο. Αν αυτό δεν καταστεί δυνατό για φέτος, ζητάμε την επέκταση των δρομολογίων της Aegean FlyingDolphins (Πυθαγόρειο-Κώ) και για τον Άγιο Κήρυκο.
4. Αλλαγή της προκήρυξης που ενώ προβλέπει τη δυνατότητα του πλοίου που θα επιδοτείται, να μπορεί εκτός της Σύρου – Αγ. Κηρύκου – Φούρνων να προσεγγίζει ένα επιπλέον λιμάνι των Κυκλάδων, απαγορεύει την προσέγγιση στον Εύδηλο. Αν δυστυχώς δεν υπάρξει δεύτερο πλοίο τότε ολόκληρη η Βόρεια Ικαρία κινδυνεύει να μείνει χωρίς πλοίο. Και τότε πιθανόν το κράτος να αναγκαστεί να δίνει και δεύτερη επιδότηση.
5. Τα πλοία πρέπει να αναχωρούν από τον Πειραιά μέχρι τις 16:00 το απόγευμα (ειδικά για την θερινή περίοδο). Σε αυτήν την περίπτωση τα πλοία θα είναι στην Ικαρία, όχι στις 05:00 αλλά στις 23:00 και οι επιστροφές στις 08:00 το πρωί. Οι ώρες άφιξης τα τελευταία χρόνια έχουν προγραμματιστεί (χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και οι συνήθεις καθυστερήσεις) από τις 03:30 – 05:30 το πρωί. Τα αποτελέσματα επηρεάζουν αρνητικά τον τουρισμό αλλά και τους κατοίκους μας.
6. Μέχρι την δρομολόγηση δεύτερου πλοίου την καθιέρωση ποσοστώσεων με τα λιμάνια των Κυκλάδων, προκειμένου να υπάρχει όσο το δυνατόν επάρκεια για τον νομό μας. Μην ξεχνάμε το πλήθος των πλοίων και των δρομολογίων που εξυπηρετούν αυτά τα νησιά.
7. Την υποχρεωτικά έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων και την έγκαιρη δυνατότητα προπώλησης εισιτηρίων για ολόκληρο το διάστημα που ορίζεται από την ετήσια δήλωση των δρομολογίων.
8. Για την μείωση των τιμών των εισιτηρίων και την διάσωση των εταιριών προτείνουμε τα παρακάτω:
• Το Φ.Π.Α. που ισχύει για την διαμονή στα ξενοδοχεία των νησιών (5%), να επεκταθεί και στα εισιτήρια των πλοίων Α’ κατηγορίας, που προσεγγίζουν νησιά που χαρακτηρίζονται άγονα. Αυτό θα ήταν κίνητρο να γίνουν επενδύσεις σε νέα πλοία. Επίσης τα εισιτήρια όλων των πλοίων, θα πρέπει να έχουν Φ.Π.Α., ανάλογο με αυτό των νησιών (-30% του κανονικού Φ.Π.Α.).
• Να γίνεται άμεσος συμψηφισμός των επιδοτήσεων με τις οφειλές των εταιριών προς το κράτος (Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., φόρος εισοδήματος κλπ)
• Να υπάρχει η δυνατότητα να εκχωρούν οι εταιρίες τις επιδοτήσεις τους και να λαμβάνουν ανάλογα δάνεια από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Εκ μέρους του κ. Υπουργού σε πρώτη φάση υπήρχε η δέσμευση ότι θα γνωστοποιηθούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια της θερινής περιόδου από τον ερχόμενο Ιανουάριο προκείμενου να διευκολυνθεί ο τουριστικός σχεδιασμός, ενώ συναινούν και θα διευκολύνουν την επέκταση της σύνδεσης των ταχυπλόων από την Πάτμο μέχρι και την Ικαρία όχι όμως με επιδότηση. Παράλληλα γνωστοποίησε ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Βόρεια Ελλάδα θα υπάρχει με τουλάχιστον δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως και κατά την χειμερινή περίοδο, ενώ δέχθηκε να αλλάξει η ώρα προσέγγισης στα λιμάνια της Ικαρίας προκειμένου να διευκολυνθούν οι κάτοικοι και οι τουρίστες υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα συναινέσουν και οι μεταφορείς του νομού. Τόνισε ότι τα τρία δρομολόγια για την Ικαρία εβδομαδιαίως είναι εξασφαλισμένα κατά την χειμερινή περίοδο ανεξάρτητα από την τύχη του διαγωνισμού, που βρίσκεται στο στάδιο της εξέτασης των ενστάσεων, καθώς θα συνεχιστεί η απευθείας ανάθεση όσο χρειαστεί μέχρι να γίνει η τελική κατακύρωση. Ζήτησε από τις τοπικές κοινωνίες να αποφασίσουν την εκ περιτροπής προσέγγιση στα λιμάνια της Ικαρίας και Σάμου (εναλλάξ Ευδηλος-Καρλόβασι και Αγ.Κήρυκος-Βαθύ) για την χειμερινή περίοδο προκειμένου να μειωθεί το κόστος και να καταστεί εφικτή η αύξηση των δρομολογίων σε 4 εβδομαδιαίως.
ikariamag.gr