Οι εταιρείες προσανατολίζονται να περιορίσουν στο μισό τα δρομολόγια
«Δεμένα» στα λιμάνια κινδυνεύουν να μείνουν τους επόμενους τρεις μήνες τα μισά από τα 30 περίπου επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια από τον Πειραιά, το Λαύριο και τη Ραφήνα προς τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη, επειδή δεν θα υπάρχουν χρήματα να πληρωθούν τα καύσιμα τα οποία έχουν απογειωθεί και αντιστοιχούν έως και στο 60% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους των πλοίων. Την ίδια, δε, στιγμή θα... επιμηκυνθεί και ο χρόνος εκτέλεσης των δρομολογίων, καθώς οι εταιρείες αποφάσισαν να μειώσουν τις ταχύτητες των πλοίων για λόγους οικονομίας! Ηδη, τα περισσότερα συμβατικά πλοία έχουν περιορίσει την ταχύτητά τους στους 20 - 21 κόμβους έναντι 26 - 28 κόμβων που χρησιμοποιούσαν τα προηγούμενα έτη, κάτι που «μεταφράζεται» σε επιπλέον χρόνο ταξιδιού έως και δύο ώρες ανάλογα με τον προορισμό. Και επειδή «ενός κακού μύρια έπονται»... για τη χειμερινή περίοδο οι εταιρείες σχεδιάζουν να δρομολογήσουν μικρότερα πλοία, όσες βεβαίως διαθέτουν, προκειμένου να πετύχουν περαιτέρω μείωση του λειτουργικού κόστους, καθώς το μεταφορικό έργο από τις αρχές του 2012 έχει συρρικνωθεί κατά 15% στους επιβάτες και κατά 20% στα οχήματα σε σχέση με πέρυσι και εκτιμάται ότι τους επόμενους μήνες θα καταγράψει ακόμη μεγαλύτερη μείωση. Να σημειωθεί ότι τα τρία τελευταία έτη οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημίες ενός δισ. ευρώ.
Στον κλάδο της ακτοπλοΐας, όλοι πλέον συμφωνούν ότι οι επόμενοι μήνες θα χαρακτηρισθούν από τη σημαντική μείωση του αριθμού των πλοίων που θα εκτελούν δρομολόγια από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου, καθώς οι εταιρείες θα αναγκασθούν να «δέσουν» πλοία ελλείψει ρευστότητας ή να τα ναυλώσουν στο εξωτερικό σε γραμμές που τους αποδίδουν κέρδη, όπως ήδη έχουν κάνει αρκετές. Εκτιμάται ότι εκτός δρομολογίων, έως την επόμενη θερινή περίοδο, θα είναι όλα τα ταχύπλοα σκάφη καθώς και ορισμένα συμβατικά, μεγάλης χωρητικότητας, τα οποία έχουν υψηλό λειτουργικό κόστος και οι γραμμές που εξυπηρετούν εμφανίζουν πολύ χαμηλό μεταφορικό έργο. «Οταν σε μια γραμμή έχεις ένα συμβατικό πλοίο με πρωτόκολλο 1.800 ατόμων και 250 οχημάτων και το μεταφορικό έργο σε καθημερινή βάση δεν καλύπτει ούτε το 20% των δυνατοτήτων του σκάφους, τότε δεν μπορείς να συνεχίσεις να το έχεις σε λειτουργία διότι θα μπαίνεις μέσα συνεχώς. Απλά το “δένεις” ή το δρομολογείς αλλού» ανέφεραν κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Το κυρίαρχο πρόβλημα είναι το κόστος των καυσίμων, το οποίο αντιπροσωπεύει το 60% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους των πλοίων. Κύκλοι ΣΕΕΝ ανέφεραν στην «Κ» ότι το κόστος των καυσίμων τον Ιούνιο του 2012 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2009 εμφάνισε αύξηση κατά 107% οδηγώντας σε αδιέξοδο όσες εταιρείες διαθέτουν μεγάλο αριθμό ταχυπλόων στον στόλο τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009, όπως αναφέρθηκε στην «Κ», ο τόνος του τύπου καυσίμου που χρησιμοποιούν τα συμβατικά σκάφη κόστιζε 294 ευρώ και ο τόνος του καυσίμου που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα κόστιζε 409 ευρώ, ενώ τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους η τιμή ανά τόνο για τα συμβατικά έφθασε στα 598 ευρώ και για τα ταχύπλοα «απογειώθηκε» στα 796 ευρώ! Με βάση το υψηλό κόστος των καυσίμων αλλά και το μειωμένο μεταφορικό έργο οι εταιρείες επέλεξαν να μειώσουν τις ταχύτητές τους. Απόφαση όμως, η οποία από μόνη της αποτελεί «ασπιρίνη για τον άρρωστο» αλλά αναγκαία, όπως οι ίδιοι λένε, καθώς μειώνει το ημερήσιο κόστος κατά 7% - 8%.
Ακόμη, όπως αναφέρθηκε στην «Κ», το κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών επηρεάζεται και από το εργασιακό κόστος το οποίο είναι της τάξης του 18% - 20%, καθώς το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Ν. 2832/2001) υποχρεώνει τις εταιρείες να διατηρούν μεγάλο αριθμό πληρώματος και σε περιόδους που δεν υπάρχει μεταφορικό έργο. «Τον χειμώνα υπάρχουν γραμμές όπου το πλήρωμα είναι πολλαπλάσιο των επιβατών που μεταφέρουμε. Εάν υπήρχε η ευελιξία να μειώνουμε το πλήρωμα τον χειμώνα σε σχέση με τη θερινή περίοδο, θα μπορούσαμε να εξοικονομούμε αρκετά χρήματα», αναφέρθηκε.
Αγονη γραμμή
Προβλήματα αναμένεται να παρουσιασθούν στην εξυπηρέτηση των νησιών τής λεγόμενης «άγονης» γραμμής, με δεδομένο ότι το ύψος των επιδοτήσεων θα μειωθεί κατά 18 εκατ. ευρώ έως το 2016, που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, παρά την αντίθετη άποψη των ακτοπλόων, οι οποίοι ζητούν αυξήσεις! Η μεγαλύτερη μείωση, κατά 15 εκατ. ευρώ, θα γίνει το 2013 και το υπόλοιπο ποσόν θα μειωθεί στα δύο επόμενα έτη. Εκτιμάται ότι κατά τη χειμερινή περίοδο οι προσεγγίσεις σε ορισμένα νησιά θα μειωθούν, από τρεις ή τέσσερις την εβδομάδα σε δύο ή ακόμη και σε μία, ανάλογα με τις ανάγκες, όπως επίσης αναμένεται να αντικατασταθούν τα μεγάλα πλοία με μικρότερης χωρητικότητας άρα και ημερήσιου λειτουργικού κόστους.
Νίκος Μπαρδουνιας
kathimerini.gr