Στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Έργων Open Discovery Space (ODS), Inspiring Science Education (ISE) & GoLab και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) υποστηρίζονται πιλοτικές δράσεις με έμφαση στην καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες, τη χρήση ψηφιακού περιεχομένου, την εξ αποστάσεως μάθηση, τις συνδέσεις μεταξύ απομακρυσμένων σχολείων, την κατάρτιση εκπαιδευτικών και γονέων, τους εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς. Στο φυλλάδιο αυτό θα βρείτε τις δράσεις για το σχολικό έτος 2014-15. Κάποιες απαιτούν μια μικρή εξοικείωση με τη χρήση ψηφιακού υλικού στην τάξη και κάποιες όχι. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι δράσεις αποκτούν μεγαλύτερο νόημα για σχολεία ή μεμονωμένες τάξεις που αρχίζουν σιγά σιγά να εισάγουν την καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία και ειδικότερα για τα απομακρυσμένα και ακριτικά σχολεία. Αρκετές από αυτές τις δράσεις είναι σχεδιασμένες με στόχο και την εμπλοκή των τοπικών κοινοτήτων, στην κατασκευή Σχολικών Κήπων ή στη δημιουργία μαθημάτων που αφορούν στη γνωριμία με τα τοπικά προϊόντα.
Τα προηγούμενα δύο χρόνια έχουν «τρέξει» παρόμοιες δράσεις σε πάνω από 100 σχολεία της επικράτειας, υποστηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς στην προσπάθειά τους να εντάξουν την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και τις νέες τεχνολογίες στην τάξη. Από τις πλέον δημοφιλείς είναι οι Σχολικοί Κήποι, o Σχολικός Διαγωνισμός για τα «παραδοσιακά προϊόντα της περιοχής μου» (και τα δύο ταιριάζουν απόλυτα στην Ικαρία), οι συνδέσεις (εικονικές επισκέψεις) με το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Σωματιδιακής Φυσικής CERN (οι οποίες υποστηρίζονται και με φυσική παρουσία των ερευνητών), το Πείραμα του Ερατοσθένη, με τους μαθητές από 350 σχολεία σε 37 χώρες του κόσμου να μετρούν την περιφέρεια τις Γης στην αυλή του σχολείου και να ανταλλάσουν φωτογραφίες, υλικό και εμπειρίες μέσω του ODS. Επίσης, μεγάλη ανταπόκριση είχαν και τα διαδικτυακά σεμινάρια (webinars) με θέμα τη μέθοδο του project, την υποστήριξη στην προετοιμασία και σύνταξη μιας αίτησης στο πρόγραμμα Erasmus + και τη διδακτική των επιστημών. Η δράση με τη μεγαλύτερη δημοσιότητα ήταν η σύνδεση και η υποστήριξη του Δημοτικού Σχολείου της Γαύδου, όπου η μοναδική μαθήτρια «εντάχθηκε» στο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Σπυρίδωνα στη Λευκωσία, μέσω διαδικτύου και της πλατφόρμας του ODS. Φέτος, φιλοδοξία του έργου είναι να επαναλάβει αυτήν την πιλοτική εφαρμογή και σε άλλες ακριτικές περιοχές. Τέλος, σε όσες περιοχές της χώρας η εκπαιδευτική κοινότητα εκδηλώνει έντονο ενδιαφέρον για κατάρτιση στη χρήση ψηφιακού υλικού και στην εφαρμογή καινοτόμων προσεγγίσεων, διοργανώνονται πιστοποιημένα επιμορφωτικά σεμινάρια και εργαστήρια, στα οποία οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν χωρίς κόστος.
Για οποιαδήποτε διευκρίνιση και υποστήριξη, επικοινωνήστε με την Ελένη Χελιώτη, στο Chelioti@ea.gr και τον Στέφανο Χερουβή, στο stecherouvis@ea.gr και στα τηλέφωνα 210 8176790 & 791
Λίγα λόγια τα Έργα:
Open Discovery Space
Το έργο Open Discovery Space αποτελεί μια συντονισμένη πανευρωπαϊκή προσπάθεια με στόχο την ενθάρρυνση και υποστήριξη των σχολείων της Ευρώπης στην εισαγωγή της καινοτομίας και της λογικής των Καλών Πρακτικών, καθώς και στην αξιοποίηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού στη διδασκαλία, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας του ODS.
Inspiring Science Education
Το έργο Inspiring Science Education έχει ως στόχο το σχεδιασμό και την εφαρμογή μεγάλης κλίμακας πιλοτικών δράσεων και προγραμμάτων για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας των επιστημών σε 5000 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε 15 χώρες της Ευρώπης. Το έργο θα ερευνήσει τη χρήση ψηφιακών εργαλείων στην τάξη, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αυτά μπορούν να ενταχθούν στη διδασκαλία και στη σχολική πραγματικότητα γενικότερα, δίνοντας στη Διδακτική της Επιστήμης έναν πιο ελκυστικό χαρακτήρα.
Go-Lab
Το ευρωπαϊκό έργο Go-Lab παρέχει στην κοινότητα των εκπαιδευτικών και των μαθητών πρόσβαση σε εικονικά πειράματα και απομακρυσμένες επιστημονικές πειραματικές διατάξεις. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας από 10 έως 18 χρονών. Οι μαθητές μπορούν να διεξάγουν πειράματα, να έχουν πρόσβαση σε επιστημονικά πειραματικά δεδομένα και να κάνουν χρήση εξελιγμένων εργαλείων για τη συλλογή και ανάλυση τους, με σκοπό να αναδείξουν το πηγαίο ενδιαφέρον τους για την κατανόηση του κόσμου.