Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε για εμάς και τους μαθητές μας με την παρουσίαση μιας μαγικής εικόνας από πλευράς του ΥΠΕΠΘ. Στο χαιρετισμό του για την έναρξη της σχολικής χρονιάς ο Υπουργός Παιδείας αυτοεπαινούμενος, διαπίστωνε με χαρά πως για πρώτη χρονιά στα σχολεία περίμεναν οι καθηγητές και τα βιβλία τους μαθητές. Σε πείσμα των όσων έβλεπαν τα μάτια μας, παρατηρούσε πως για πρώτη χρονιά μετά από χρόνια τα σχολεία ξεκινούσαν χωρίς προβλήματα!
Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική: Για μια ακόμη χρονιά φτάσαμε στον Οκτώβρη με κενά και προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων για την επίλυση των οποίων δεν είναι αρκετή η καλή θέληση των εμπλεκομένων, χρειάζεται η ανάληψη των ευθυνών για αυτή τη κατάσταση από όλες τις διοικητικές βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η μετάθεση τους στην ανώτερη διοικητική βαθμίδα κάθε φορά και η δήλωση συμπαράστασης μεν, αδυναμίας για την επίλυση τους δε, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει αποδεκτή. Και επειδή όποιος αναλαμβάνει σημαντικές θέσεις ευθύνης διοίκησης της εκπαίδευσης, οφείλει να αναλαμβάνει και την ευθύνη αν μη τι άλλο, για την περιοχή και τους τομείς ευθύνης του, σημειώνουμε τα παρακάτω ζητήματα που αφορούν τα σχολεία μας και άρα εκτός από το Υπουργείο, τη ΔΔΕ Σάμου και κατ΄επέκταση την Εκπαιδευτική Περιφέρεια Β. Αιγαίου.
1. Σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί στα σχολεία της περιοχής μας η εφαρμογή της πρόσφατης Υ.Α. για το 2016-17, με την οποία καταργείται πλήρως η δυνατότητα ύπαρξης επιπέδων στη διδασκαλία της Αγγλικής σε σχολεία με μονό αριθμό τμημάτων.:
Ο τρόπος αυτός (τα διαφορετικά επίπεδα γλωσσομάθειας) υιοθετήθηκε ως ο πλέον ορθός τρόπος διαχείρισης των αντικειμενικών ανισοτήτων που προέκυπταν λόγω ανομοιογένειας γνώσεων των μαθητών/-τριών ως αποτέλεσμα της διδασκαλίας της Αγγλικής από 4-θέσια δημοτικά σχολεία και πάνω. Με δεδομένη την ύπαρξη σε ακριτικές περιοχές όπως η δική μας μικρότερων σχολικών μονάδων, αλλά και με την περιστασιακή παρουσία καθηγητών αγγλικής ακόμη και σε 6 – θέσια δημοτικά (πχ δημοτικό Ευδήλου 2015-16), μιας και οι προσλήψεις αναπληρωτών γίνονται με το σταγονόμετρο, είναι συχνό το φαινόμενο συνύπαρξης μαθητών που δεν έχουν καμία επαφή με τη ξένη γλώσσα και μαθητών με επίπεδο Β1 στο ίδιο τμήμα της Α’ Γυμνασίου. Έτσι δημιουργούνται συνθήκες όπου οι μαθητές υψηλότερου γνωστικού επιπέδου δε θα εξελίσσονται, ενώ οι μαθητές χαμηλότερου γνωστικού επιπέδου δε θα μπορούν ούτε να παρακολουθήσουν. Στην περίπτωση αυτή καλλιεργείται σε γονείς και μαθητές/-τριες η αντίληψη της άνισης μεταχείρισης και διάκρισης σε σχολεία δύο ταχυτήτων καθώς επίσης ακυρώνεται στην πράξη η δυνατότητα απόκτησης Κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας από πολλούς μαθητές-τριες.
Ειδικά δε, σε μέρη ακριτικά και δυσπρόσιτα όπως τα δικά μας όπου κατά κανόνα δεν υπάρχει πρόσβαση για τους μαθητές μας σε οποιοδήποτε φορέα, ιδιωτικό ή δημόσιο, για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας δημιουργούνται συνθήκες αποκλεισμού.
Και τέλος, η κατάργηση των επιπέδων γλωσσομάθειας στα μικρά σχολεία θα οδηγήσει στην απώλεια οργανικής θέσης των εκπαιδευτικών ΠΕ06 Αγγλικής με την μείωση 4-6 διδακτικών ωρών ανά σχολική μονάδα με παράλληλη ένταση της μετακίνησης εκπαιδευτικών σε τουλάχιστον τρία σχολεία για συμπλήρωση ωραρίου, γεγονός που απορρυθμίζει την εκάστοτε σχολική μονάδα και δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών.
Ζητούμε την πλήρη ακύρωση του μέτρου που πλήττει αποκλειστικά τα σχολεία των πιο απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών δημιουργώντας σχολεία και μαθητές δύο ταχυτήτων.
2. Η κατάργηση της αυτονομίας του τμήματος ένταξης και η τοποθέτηση του μέσα στη γενική τάξη, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην αποτελεσματικότητα του και οδηγεί τελικά στην ακύρωση του ρόλου του:
Στην αίθουσα του Τμήματος Ένταξης καλλιεργείται αίσθημα ασφάλειας, άνευ όρων αποδοχής και εμπιστοσύνης μεταξύ του εκπαιδευτικού και των μαθητών, αλλά και μεταξύ των μαθητών. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν πιο άνετα να εκφράσουν τις απορίες τους μιας και είναι πολύ μικρός ο αριθμός των συμμαθητών. Οι μαθητές του Τμήματος Ένταξης δεν νιώθουν ως κάτι το διαφορετικό, δεν ντρέπονται που παρακολουθούν κάποιες ώρες ξεχωριστά από τους συμμαθητές τους και συμμετέχουν κανονικά σε όλες τις δράσεις του σχολείου (γιορτές, προγράμματα, σχολικές εκδρομές).
Τα τμήματα ένταξης είναι κατάλληλα διαμορφωμένα και εξοπλισμένα (διαδραστικό πίνακα, προτζέκτορα, υπολογιστή με σύνδεση στο ίντερνετ, εκτυπωτή κ.λ.π.) ώστε να μπορούν να ακολουθηθούν οι εξειδικευμένες εκπαιδευτικές τεχνικές που απαιτούνται για την ενίσχυση των μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Γίνονται συνεχείς επαναλήψεις στην ύλη (κάτι που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες) για ν’ αφομοιώνεται καλύτερα και προσαρμόζεται ο ρυθμός διδασκαλίας στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες τους κάτι που δε μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα γενικής παιδείας 20-25 μαθητών. Εξάλλου η διαφοροποιημένη διδασκαλία και η συνεχείς επικουρικές παρεμβάσεις του εκπαιδευτικού ΕΑΕ καθίστανται απαγορευτικές σε ένα τμήμα όπου διδάσκει παράλληλα ένας συνάδελφος του γενικής παιδείας τους υπόλοιπους μαθητές της τάξης.
Ζητούμε τη διατήρηση του ρόλου και του τρόπου λειτουργίας των τμημάτων ένταξης.
3. Για μία ακόμη φορά η νέα σχολική χρονιά 2016-2017 ξεκίνησε με το σοβαρό πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία τους, που είναι είτε ανύπαρκτη, είτε γίνεται με «εκπτώσεις» στην ασφάλεια των παιδιών και παραβίαση του σχολικού ωραρίου. Μέχρι σήμερα (05-10-2016) υπάρχουν αρκετοί μαθητές του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου Ευδήλου Ικαρίας που δεν μεταφέρονται από και προς τα σχολεία τους και ως εκ τούτου αποκλείονται συστηματικά και καθημερινά από τη σχολική διαδικασία. Επίσης η μεταφορά γίνεται μονίμως υπό συνθήκες αυξημένης επικινδυνότητας, χωρίς ζώνες ασφαλείας στα οχήματα, και με επιβίβαση πέντε (5) και πλέον παιδιών ανά ταξί ανά δρομολόγιο (καθ υπέρβαση ακόμα και αυτής της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος), με αποτέλεσμα να εκτίθεται σε κίνδυνο συστηματικά και καθημερινά η σωματική τους ακεραιότητα ή/και η ζωή τους.
Όπου τα δρομολόγια των μετακινήσεών τους εκτελούνται, καθορίζονται έτσι, ώστε η άφιξή τους στα σχολεία να γίνεται συστηματικά και καθημερινά με καθυστέρηση, με αποτέλεσμα τον καθημερινό συστηματικό αποκλεισμό τους από μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενώ κατά το σχόλασμα αυτοί οι μικροί μαθητές θα είναι αναγκασμένοι είτε να περιμένουν το όχημα μεταφοράς τους έξω για αρκετή ώρα μετά τη λήξη των μαθημάτων τους, είτε να αποχωρήσουν νωρίτερα από τα μαθήματά τους ώστε να μπορέσουν να γυρίσουν στα σπίτια τους.
«Λύσεις» που κατά καιρούς υποδεικνύονται από το Επαρχείο και που προτρέπουν είτε στην καταστρατήγηση του σχολικού ωραρίου με την καθυστερημένη προσέλευση και τη νωρίτερη αποχώρηση των μαθητών από και προς το σχολείο , είτε προτρέπουν τους γονείς να επιβιβάσουν τα παιδιά τους σε διερχόμενο μη σχολικό λεωφορείο χωρίς συνοδό, αναλαμβάνοντας μάλιστα την ευθύνη γι αυτή τη μεταφορά, δε μπορούν να θεωρηθούν αποδεκτές.
Παρόμοια προβλήματα παρουσιάζονται και στους μαθητές-τριες των Γυμνασίων-Λυκείων αφού τα οχήματα που κάνουν τη μεταφορά είναι κοινά για την ταυτόχρονη μεταφορά μαθητών από και προς τα σχολεία όλων των βαθμίδων.
Απαιτούμε ασφαλή και έγκαιρη μεταφορά των μαθητών χωρίς παραβίαση του σχολικού ωραρίου και χωρίς «εκπτώσεις» στην ασφάλεια τους.
Αναμένουμε τις απαντήσεις και τις ενέργειες σας στην κατεύθυνση της επίλυσης των παραπάνω θεμάτων.
ΕΛΜΕ Ικαρίας - Φούρνων