Στη δεκαετία του '60 έχουν γυρίσει τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, των οποίων οι κάτοικοι βιώνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο τις δραματικές μνημονιακές επιλογές του υπουργείου Ναυτιλίας και των εφοπλιστικών συμφερόντων.
Μετά τη λήξη της θερινής περιόδου, η Λέσβος και η Χίος έχουν βρεθεί δίχως καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά, αφού η αποδρομόληγηση του πλοίου της Blue Star, μίας εκ των δύο εταιρειών, για τον χειμώνα, έχει ως αποτέλεσμα τα νησιά να συνδέονται με ένα πλοίο της Hellenic Seaways 4 φορές την εβδομάδα. Σημειώνεται πως η εταιρεία που αποδρομολογεί το πλοίο της για 2,5 έως και 3 μήνες δεν είναι υποχρεωμένη να το αντικαθιστά βάσει του νόμου Μουσουρούλη, με δραματικές συνέπειες για όλα τα νησιά του Β.Α. Αιγαίου. Η τραγική αυτή κατάσταση αναμένεται να κρατήσει όλο τον χειμώνα, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, όταν το ένα πλοίο επιστρέψει στη γραμμή, θα αποσυρθεί το άλλο έως το καλοκαίρι.
Β. Τεντόμας: Ματαιώσεις, βλάβες, προβλήματα στις ενδονησιωτικές συγκοινωνίες
«Το πρόβλημα έχει τρεις διαστάσεις» σημειώνει ο περιφερειακός σύμβουλος Βασίλης Τεντόμας. «Η μείωση των δρομολογίων για Λέσβο και Χίο, οι ματαιώσεις, οι βλάβες, οι καθυστερήσεις για τη Λήμνο, τη Σάμο και την Ικαρία, όπου, ως άγονες γραμμές, οι εφοπλιστές, σύμφωνα με τη νομοθεσία, δρομολογούν 4ης κατηγορία πλοία και τα σοβαρά προβλήματα στις ενδονησιωτικές επικοινωνίες Χίου - Ψαρρών, Φούρνων - Ικαρίας» υπογραμμίζει.
Γ. Πάλλης: Θα έχουμε ελλείψεις σε φάρμακα και προϊόντα
Οι επιπτώσεις της διακοπής των καθημερινών δρομολογίων για τα δύο από τα μεγαλύτερα νησιά του Αιγαίου έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται εμφανή, ενώ εκτιμάται από όλους τους φορείς πως θα επιδεινωθούν. «Θα υπάρξει πλήρης αποσυντονισμός και ελλείψεις σε φάρμακα και προϊόντα» λέει στην «Αυγή» ο Γ. Πάλλης, δημοτικός σύμβουλος Λέσβου, με τους εμπόρους και τους παραγωγούς να αντιδρούν έντονα.
Ένας μισθός για τη μετακίνηση
Ωστόσο, εκτός από τις δραματικές επιπτώσεις στο εμπόριο, κεντρικά θύματα είναι οι νησιώτες. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως μετά την κατάργηση και τις συγχωνεύσεις των ΔΟΥ, οι κάτοικοι των μικρότερων νησιών είναι υποχρεωμένοι να κάνουν δεκάδες ώρες, ακόμα και μέρες, αλλάζοντας δύο και τρία πλοία, να φτάσουν στη Χίο ή στη Μυτιλήνη για να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους. Έτσι, τη στιγμή που οι ανάγκες τακτικότερων δρομολογίων αυξάνονται, τα νησιά αποκλείονται ολοένα και περισσότερο. Την ίδια στιγμή, με την αποδρομολόγηση των πλοίων χωρίς υποχρέωση αντικατάστασης βάλλονται άμεσα και οι συλλογικές συμβάσεις των ναυτεργατών, που μειώνονται από τους 10 στους 7 μήνες, αν υπολογιστεί το διάστημα που το πλοίο είναι αδρανές.
Οι νησιώτες του Β.Α. Αιγαίου βρίσκονται κυριολεκτικά αποκλεισμένοι από την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και στις ενδονησιωτικές μετακινήσεις, αφού μοναδική εναλλακτική είναι η αεροπορική μετακίνηση. Αυτό όμως συνεπάγεται την καταβολή μισού, μνημονιακού, μισθού ή σύνταξης για ένα εισιτήριο μετ' επιστροφής, με το κόστος να κυμαίνεται στα 130 ευρώ για το απλό εισιτήριο, όποτε υπάρχουν πτήσεις, αφού και σε αυτή την περίπτωση έχουν γίνει δραστικές μειώσεις.
Δήμαρχος Λήμνου: Η εταιρεία κάνει ό,τι θέλει με την ανοχή της κυβέρνησης
Όμηρος των εφοπλιστικών συμφερόντων και των μικροπολιτικών παιχνιδιών τής εκάστοτε ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η Λήμνος, που εδώ και ενάμιση χρόνο δίνει έναν συνεχή αγώνα για την αξιοπρέπεια και το συνταγματικό δικαίωμα των κατοίκων της σε ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση, με την εταιρεία να κινείται ακόμα και νομικά εναντίον του δημάρχου Αντώνη Χατζηδιαμαντή.
«Η Λήμνος συνεχίζει να έχει τεράστια προβλήματα με τις ακτοπλοϊκές τις συνδέσεις που προκύπτουν από την ανεπαρκή επιτήρηση της υλοποίησης των υποχρεώσεων των άγονων γραμμών από το υπουργείο Ναυτιλίας» σημειώνει ο δήμαρχος και προσθέτει πως «Η εταιρεία κάνει ό,τι θέλει με την ανοχή του υπουργείου και με τα κόμματα της συγκυβέρνησης». Πλοία 40 ετών, καθυστερήσεις ωρών, ακόμα και ημερών, αναβολές δρομολογίων, βλάβες, ταλαιπωρία για τους επιβάτες συνθέτουν το σκηνικό της εγκατάλειψης των κατοίκων της Λήμνου, με τις συνέπειες να είναι τεράστιες και στον τουρισμό.
«Για τη Λήμνο το 'success story' του τουρισμού ήταν ένα ναυάγιο. 40% ανεκτέλεστα δρομολόγια το πρώτο τετράμηνο του έτους, το Πάσχα επί δυο εβδομάδες δεν είχαμε πλοίο, ενώ ακόμα και το καλοκαίρι τα δρομολόγια ανακοινώθηκαν πολύ αργά, μέσα στον Ιούλιο, με αποτέλεσμα να υπάρξουν πολλές ακυρώσεις κρατήσεων. Ακόμα και όσα πραγματοποιήθηκαν είχαν μεγάλες καθυστερήσεις. Από τα 40 δρομολόγια στα 32 υπήρξαν καθυστερήσεις περισσότερης της μίας ώρας» περιγράφει ο Α. Χατζηδιαμαντής. Την ίδια στιγμή καταγγέλλει πως οι εταιρείες μοιράζουν τα «φιλέτα» των άγονων γραμμών με την ανοχή των πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, τονίζοντας πως εξυπηρετούνται και πολιτικές σκοπιμότητες με την ανακήρυξη άγονων γραμμών σε νησιά με «ειδικό πολιτικό βάρος», κάνοντας λόγο για την ανάγκη συνολικού ανασχεδιασμού της ακτοπλοΐας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των νησιωτών. «Τα νησιά δεν ζουν μόνο το καλοκαίρι. Η ζωή των κατοίκων κρίνεται το χειμώνα. Η αξιοπρεπής και ασφαλής μετακίνηση είναι θεσμικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, δημόσιο συμφέρον που το κράτος οφείλει να εξυπηρετεί. Όποιος επιχειρηματίας δεν μπορεί να το κάνει αυτό, να κηρύσσεται έκπτωτος» σημειώνει.
Επιτροπή αγώνα με αποχή των βουλευτών της συγκυβέρνησης
Ευρεία σύσκεψη της περιφέρειας, των δημάρχων, βουλευτών, προέδρων επιμελητηρίων, ξενοδόχων και ναυτιλιακών παραγόντων πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, με αφορμή την αποδρομολόγηση του Blue star Patmos από τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και συζήτησε το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα νησιά του Β. Αιγαίου.
Με το σύνολο των εκπροσώπων να σημειώνουν πως «δεν πάει άλλο», συστάθηκε επιτροπή αγώνα για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα των νησιών του Βορείου Αιγαίου. Τις επόμενες ημέρες η επιτροπή θα διαμορφώσει το διεκδικητικό πλαίσιο το οποίο θα ζητάει λύσεις για το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα νησιά της περιφέρειας. Στη συνέχεια, θα επιδιωχθεί συνάντηση με τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, και τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, από τους οποίους θα ζητηθεί η ικανοποίηση των αιτημάτων.
Σημειώνεται πως από τη σύσκεψη απείχαν οι βουλευτές των κομμάτων της συγκυβέρνησης, ενώ σχεδόν όλοι συμφώνησαν στην ανάγκη της δημιουργίας δημόσιου ακτοπλοϊκού φορέα. Την προηγούμενη εβδομάδα είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλία στην οποία ο Μ. Βαρβιτσιώτης κάλεσε τους φορείς να συμβιβαστούν με την υπάρχουσα κατάσταση, όπως κατήγγειλε ο περιφερειάρχης Ν. Γιακαλής.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σκέψεις από πλευράς ΥΝΑ να καταστήσουν άγονες τις γραμμές αυτές ώστε να επιδοτηθούν. Απόφαση που ακόμα και αν παρθεί, δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα, αφού οι επιδοτήσεις για το 2014 έχουν καταλήξει. Την ίδια στιγμή, συνδικαλιστικοί φορείς αναμένεται να θέσουν το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης στο διεκδικητικό πλαίσιο αγώνα στην απεργία της 6ης Νοέμβρη.
«Συνεχίζουμε να διεκδικούμε, με κάθε τρόπο, να προωθηθεί η πρότασή μας για δημόσιο φορέα, που θα ασκεί κάθε ρυθμιστικό και άλλο έλεγχο αποφασιστικά, αλλά και θα έχει κάνει το κουμάντο του για να έχει στη διάθεσή του τα απαραίτητα δικά του υλικά μέσα. Για να μπορεί να υλοποιεί τα δικά του σχέδια, με διαφάνεια και δημοκρατία. Για να μην υποκύπτει σε εκβιασμούς. Για να μην είμαστε οι νησιώτες του Βορείου Αιγαίου ευάλωτοι στα συμφέροντα κάποιων λίγων και σε σχεδιασμούς που απειλούν να μετατρέψουν τα νησιά στα οποία κατοικούν διακόσιες χιλιάδες πολίτες της χώρας σε άγονη γραμμή και τους νησιώτες σε πολίτες 2ης κατηγορίας» επισημαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σπύρος Ραπανάκης
left.gr