ΝΕΛ και Hellenic στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών

Με πλειοψηφία υπέρ της έκπτωτης ΝΕΛ, για τη γραμμή του Βορείου Αιγαίου, η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), όπως ανακοινώθηκε από τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Με ελιγμό έναντι της εταιρείας Hellenic Seaways, η οποία εκτελεί, με το πλοίο «Νήσος Μύκονος», το επιδοτούμενο δρομολόγιο του Βορείου Αιγαίου, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ), μετά την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να κηρυχθεί έκπτωτη από τη γραμμή, επανάφερε αίτημα για ανάληψη του ίδιου, ελεύθερου όμως, δρομολογίου.

Αυτό αποτέλεσε και το κυριότερο θέμα συζήτησης του Σ.Α.Σ., το οποίο γνωμοδότησε θετικά, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει απολύτως τίποτε, καθώς η τελική απόφαση εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τον υπουργό Ναυτιλίας.

Από την πλευρά της εταιρείας Hellenic Seaways, ζητήθηκε μετατροπή του δρομολογίου της στο Βόρειο Αιγαίο από την γραμμή των Κυκλάδων, αίτημα που απορρίφθηκε από το Συμβούλιο.

Εντάσεις και απειλές
Επεισοδιακή η προχθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, εξαιτίας της έντονης τοποθέτησης του εκπροσώπου της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, σχετικά με το αίτημα της για ανάληψη του ελεύθερου δρομολογίου των νησιών του Βορείου Αιγαίου.

Το αίτημα που είχε καταθέσει η εταιρεία στο Σ.Α.Σ. αφορούσε στην ετήσια εκπρόθεσμη δήλωση δρομολόγησης Ε/Γ‐Ο/Γ «ΜΥΤΙΛΗΝΗ» στη γραμμή Καβάλα – Λήμνος– Λέσβος – Χίος – Σάμος – Ικαρία.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης παρόντες ήταν και αυτοδιοικητικοί παράγοντες νησιών του Βορείου Αιγαίου, οι οποίοι και εξέφρασαν, για ακόμα μία φορά, την αντίθεση τους στην παρουσία της ΝΕΛ στις γραμμές των νησιών τους.

Κατά την συζήτηση του αιτήματος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, Γιάννης Αβραντίνης, ο οποίος ήταν παρών στην συνεδρίαση, συνεπικουρούμενος και από άλλα στελέχη της εταιρείας, εξαπέλυσε φραστική επίθεση τόσο στον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου και πρόεδρο του Σ.Α.Σ., Αθανάσιο Μπούσιο, όσο και στα μέλη του συμβουλίου.

Στην έντονη τοποθέτηση του ο κ. Αβραντίνης έριξε μομφή στα μέλη του Συμβουλίου, ότι ο ρόλος τους είναι διακοσμητικός, για να εκτελούν προειλημμένες αποφάσεις, όπως διαφαίνεται από τις δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας, με την ένταση να κορυφώνεται όταν αναφέρθηκε η πρόθεση της εταιρείας να αποσύρει το αίτημα της.

Η συγκεκριμένη αναφορά περί απόσυρσης του αιτήματος δρομολόγησης φάνηκε ότι δεν ήταν τίποτε περισσότερο παρά μία δήλωση για δημιουργία εντυπώσεων, καθώς όταν αποσύρθηκαν όλοι οι παρευρισκόμενοι, ο κ. Αβραντίνης υπαναχώρησε, αναφέροντας στα μέλη του Συμβουλίου ότι θα έπρεπε να συμβουλευτεί του νομικούς συμβούλους της εταιρείας του.

Στον υπουργό η απόφαση
Τελικά κατά πλειοψηφία τα μέλη του Σ.Α.Σ. ψήφισαν υπέρ της πρότασης της ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση του πλοίου «Μυτιλήνη» στο Βόρειο Αιγαίο.

Τώρα πλέον μένει να διαπιστωθεί εάν θα ισχύσουν τα όσα σχετικά δήλωνε από το Βήμα της Βουλής ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, όταν εμφανιζόταν αποφασισμένος να αναλάβει την πολιτική ευθύνη ώστε να μην επιστρέψουν οι νησιώτες στην πρότερη αρνητική κατάσταση.

Συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε «Προσωπικά, σε καμία περίπτωση, ανεξαρτήτως τι αποφασίσει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, δεν είμαι διατεθειμένος να καταδικάσω τους νησιώτες του Βορείου Αιγαίου πάλι στην καθυστέρηση, στις αραιές συνδέσεις και σε αυτές τις ποιότητες των υπηρεσιών για τις οποίες, άλλωστε, διαμαρτύρονται διαρκώς».

Η προσφυγή της εταιρείας
Κατόπιν των μηνυμάτων αγανάκτησης που λάμβανε ο υπουργός Ναυτιλίας από τους φορείς και τους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου, αποφάσισε να κηρύξει έκπτωτη τη ΝΕΛ από τις άγονες γραμμές του βορείου Αιγαίου, καθώς είχε επιδείξει πλημμελή και αδικαιολόγητη άρνηση όσον αφορά στην εκτέλεση των δρομολογίων της για τα οποία επιδοτείτο.

Κατόπιν αυτού η ΝΕΛ προχώρησε σε διοικητική προσφυγή, διότι όπως υποστηρίζει η κήρυξη έκπτωσης της είναι ανυπόστατη λόγω λήψης της από αναρμόδιο όργανο άνευ ειδικής προ τούτο εξουσιοδοτήσεως, χωρίς να υπάρξει γνωμοδότηση και κλήτευση για παροχή εξηγήσεων.

Παράλληλα στο κείμενο της προσφυγής αναφέρεται πως το υπουργείο Ναυτιλίας, αφού αναμόρφωσε τη δομή και τον τρόπο εκτέλεσης των δρομολογίων, αναπροσαρμόζοντας τα μισθώματα κατά 112,50%, προχώρησε σε ανάθεση των γραμμών, ενώ μείωσε αδικαιολογήτως τα χαρακτηριστικά του πλοίου θέτοντας ως απαιτούμενο ελάχιστο αριθμό κλινών επιβατών τις 100 κλίνες έναντι των 250 που ίσχυαν πριν.

Κατά την εκδίκαση της προσφυγής αποφασίστηκε η μη αναστολή της υπουργικής απόφασης περί έκπτωσης της εταιρείας από το συγκεκριμένο δρομολόγιο.

Το Εφετείο Πειραιά όμως, στο οποίο η εταιρεία κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα, αποφάσισε την αναστολή της έκπτωσης της εταιρείας για ένα χρόνο, μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση, ενώ ανέστειλε και την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής της εταιρείας ύψους 1,5 εκατ. ευρώ.

Στην αιτιολόγηση της απόφασης αναφέρεται πως δεν συντρέχουν λόγοι και προϋποθέσεις προκειμένου η συγκεκριμένη εταιρεία να αποκλειστεί από διαγωνισμούς ή προσκλήσεις ενδιαφέροντος.

Τροποποίηση δρομολογίου για το «Νήσος Μύκονος»
Στο άλλο μέτωπο τώρα της εταιρείας Hellenic Seaweys, η οποία έχει αναλάβει την εκτέλεση του δρομολογίου στο Βόρειο Αιγαίο, Πειραιά- Σύρο-Μύκονο-Ικαρία-Σάμο, με το πλοίο «Νήσος Μύκονος», ζήτησε τροποποίηση του από τη γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου.

Η μη αποδοχή του αιτήματος τροποποίησης του δρομολογίου από το Σ.Α.Σ., οδήγησε την εταιρεία να αποστείλει άμεσα επιστολή προς τον υπουργό Ναυτιλίας, με την οποία γνωστοποιεί την πρόθεση της να αποσύρει το αίτημα της.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή από τις 23/01/2014 κατατέθηκε εκ μέρους της εταιρείας δήλωση τακτικής δρομολόγησης του πλοίου «Νήσος Μύκονος» στη γραμμή Ραφήνα-Άνδρο-Τήνο-Μύκονο, για το χρονικό διάστημα 01/11/2014 έως 31/10/2015.

Καθώς το πλοίο εκτελεί τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, με απευθείας ανάθεση, από τις 26/09/2014 και με την προοπτική, για τη νέα δρομολογιακή περίοδο (01/11/2014 έως 31/10/2015), να λάβει μέρος σε πιθανό διαγωνισμό για τις γραμμές του Βόρειου Αιγαίου, όπου η εταιρεία ΝΕΛ κηρύχθηκε έκπτωτη, κατατέθηκε αίτημα τροποποίησης δρομολογίων στη γραμμή Πειραιά- Σύρο-Μύκονο-Ικαρία-Σάμο, το οποίο συζητήθηκε στο ΣΑΣ της 21/10/2014, το οποίο και δεν έκανε δεκτά τα δρομολόγια όπως υποβλήθηκαν.

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι «Το πλοίο μας Νήσος Μύκονος δεν έχει ζητήσει έκτακτη δρομολόγηση, διότι είναι ένα τακτικώς δρομολογημένο πλοίο, με ετήσια δρομολόγηση, το οποίο ζήτησε τροποποίηση δρομολογίου όπως ο νόμος ορίζει και τα δρομολόγια του θα έπρεπε να γίνουν δεκτά σύμφωνα με τις αρχές ΣΑΣ, όπως έχει γίνει επανειλημμένως σε ανάλογες περιπτώσεις.

Επειδή η προοπτική δραστηριοποίησης του πλοίου μας Νήσος Μύκονος στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου - Ικαρίας - Σάμου είναι πολύ μικρή, και εφόσον δεν γίνει δεκτό το αίτημα μας για τροποποίηση δρομολογίου από τη γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου στη γραμμή Πειραιά- Σύρου-Μύκονου-Ικαρίας-Σάμου, όπως ακριβώς το έχουμε υποβάλει, τότε το αποσύρουμε και παρακαλούμε όπως μας αποστείλετε το συντομότερο δυνατό τη σχετική ανακοίνωση της δήλωσης δρομολόγησης στη γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου, προκειμένου να κατοχυρώσουμε τα συμφέροντα της εταιρείας μας και να ανακοινώσουμε εγκαίρως τα δρομολόγια μας στο επιβατικό κοινό».

koinignomi.gr