Περίπου μια εβδομάδα έχει περάσει χωρίς να πραγματοποιηθούν δρομολόγια της ΝΕΛ από Θεσσαλονίκη και Καβάλα προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.
Προβληματική ήταν αυτό το διάστημα η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας και της Σάμου με τον Πειραιά, λόγω της επίσχεσης εργασίας στο «European Express» από τους ναυτικούς. Την Πέμπτη, η Π.Ν.Ο. ξεκίνησε κινητοποιήσεις στα πλοία όλων των εταιρειών που οφείλουν δεδουλευμένους μισθούς στους ναυτικούς τους.
Λίγο μετά την έναρξη των κινητοποιήσεων, η ΝΕΛ ανακοίνωσε τη ματαίωση ενός ακόμη δρομολογίου τού «European Express» προς Σάμο και Ικαρία από τον Πειραιά, που στη συνέχεια θα εκτεινόταν έως την Καβάλα. Κι όπως είναι αναμενόμενο, οι διαμαρτυρίες στα νησιά του Αιγαίου φουντώνουν λόγω αυτής της κατάστασης.
Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν πως το κενό στη γραμμή της Ικαρίας - Σάμου θα καλυφθεί από πλοίο τής Blue Star Ferries μετά από παρέμβαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Ωστόσο δεν είχε διευκρινιστεί αν το πλοίο θα εκτελέσει και το δρομολόγιο της άγονης γραμμής τού «European Express», που επίσης ματαιώθηκε. Η ΝΕΛ, σύμφωνα με δημοσίευμα του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων της προηγούμενης εβδομάδας, έχει παραχωρήσει στους εργαζομένους το δικαίωμα να εισπράξουν 1,2 εκατ. ευρώ που δικαιούται να λάβει από την Τράπεζα Πειραιώς. Η χρηματοδότηση της ΝΕΛ με το 1,2 εκατομμύριο προβλέπεται στη συμφωνία εξυγίανσης του ακτοπλοϊκού ομίλου που είχε υπογραφεί από τη Millennium.
Η κίνηση αυτή έτυχε θετικής αντιμετώπισης από την πλευρά τής Π.Ν.Ο. και είχε ως στόχο να φέρει τη δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση των ναυτικών στο πλευρό τής ΝΕΛ. Στη διοίκηση της ΝΕΛ, τώρα, κατά πληροφορίες, ωριμάζει η άποψη της προσφυγής στη Δικαιοσύνη για τη μη εφαρμογή της συμφωνίας εξυγίανσης από την πλευρά της Τράπεζας Πειραιώς.
Το πότε θα γίνει αυτό και με ποιον τρόπο, είναι άγνωστο τη δεδομένη στιγμή.
Σε κάθε περίπτωση, η κίνηση αυτή δείχνει την αποφασιστικότητα της ΝΕΛ να έρθει σε ευθεία ρήξη με το βασικό χρηματοδότη της. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ, Γιάννης Αβραντίνης, εδώ και καιρό έχει κατηγορήσει την Τράπεζα πως επιδιώκει τον οικονομικό στραγγαλισμό της Ναυτιλιακής.
Η άλλη πλευρά
Η ΝΕΛ, για την Πειραιώς, είναι ένα μέρος της καυτής πατάτας που έχει στα χέρια της και ακούει στο όνομα «ακτοπλοΐα». Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, η Τράπεζα έχει άμεση σχέση με τις περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας. Εξαίρεση αποτελεί ο όμιλος των «Μινωικών Γραμμών» που χρηματοδοτείται από το μητρικό Grimaldi.
Αυτήν τη στιγμή, οι συσσωρευμένες ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Σε πολύ μεγάλο βαθμό οι ζημίες αυτές θα βαρύνουν την Τράπεζα αν δε γίνει μια συνολική ρύθμιση για τον κλάδο, που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητά του και την εξυπηρέτηση των δανείων που έχουν λάβει οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι.
Η συμφωνία εξυγίανσης που πέτυχε η ΝΕΛ, βγαίνει πιθανότατα έξω από το πλαίσιο μιας συνολικής ρύθμισης που αυτή την περίοδο σχεδιάζεται.