Σε αδιέξοδο οδηγούν την ακτοπλοΐα οι κυβερνητικές πολιτικές
Σε αδιέξοδο οδηγούν την ακτοπλοΐα οι μνημονιακές κυβερνητικές πολιτικές. Αυτό κατήγγειλαν σε διημερίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που διεξάγεται στη Μυτιλήνη με θέμα την ακτοπλοϊκή διασύνδεση στο Βόρειο Αιγαίο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος, Γιάννης Ζερδελής και Αγνή Καλογερή.
Ειδικότερα οι βουλευτές επεσήμαναν ότι εξαιτίας της κατάστασης των δρομολογίων στο Βόρειο Αιγαίο, με αποκορύφωμα τη Λήμνο και τη Σάμο, χιλιάδες πολίτες εξακολουθούν να υφίστανται απίστευτη ταλαιπωρία και ανασφάλεια. Τόνισαν επίσης ότι συμφωνούν απόλυτα με τις διαμαρτυρίες των τοπικών κοινωνιών και της τοπικής αυτοδιοίκησης και συμπαρίστανται στους αγώνες τους.
Πιο αναλυτικά οι βουλευτές είπαν:
Νίκος Συρμαλένιος, υπεύθυνος ΕΕΚΕ Ναυτιλίας και βουλευτής Κυκλάδων:
«Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που η ακτοπλοϊκή αγορά ανήκει αποκλειστικά στις ιδιωτικές εταιρείες και επίσης έχει τα ακριβότερα ναύλα. Η κατάσταση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά και σε άλλες περιοχές, όπως στο Νότιο Αιγαίο, παίρνει δραματικές διαστάσεις, ιδιαίτερα την περίοδο από Οκτώβριο μέχρι τα μέσα Απριλίου, διότι δεν αποκομίζει κέρδη για τα εφοπλιστικά συμφέροντα. Ο υπουργός Ναυτιλίας, αν είχε πολιτική βούληση, θα μπορούσε να δώσει λύσεις, ακόμα και στα πλαίσια του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το οποίο τον καθιστά παντοδύναμο είτε απέναντι στις συμβάσεις δημοσίου συμφέροντος είτε σε ότι αφορά τις τακτικές γραμμές. Εμείς θεωρούμε την ακτοπλοΐα αδιαπραγμάτευτο κοινωνικό αγαθό και γι' αυτό προτείνουμε τη σύσταση του δημόσιου - κοινωνικού φορέα, που με συνεργασία του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης θα αναλάβει κατά κύριο λόγο τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Δεν καταργούμε τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά χαράζουμε το δημόσιο συγκοινωνιακό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, καθορίζουμε το πλαίσιο και τους κανόνες, δημιουργούμε κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου, η οποία μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. και μάλιστα να χρηματοδοτήσει και την κατασκευή ή την επισκευή πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία. Η πρόσφατη τροπολογία που καταψηφίσαμε στη βουλή, για την αζημίως διάλυση των συμβάσεων δημοσίου συμφέροντος και την αντικατάσταση του συγκεκριμένου συγκοινωνιακού έργου με απευθείας ανάθεση σε άλλη εταιρεία μέχρι το πολύ τρείς μήνες το χρόνο, κινδύνευε να αφήσει τα συγκεκριμένα νησιά χωρίς κανένα απολύτως πλοίο για τους υπόλοιπους εννέα μήνες. Θα αγωνιστούμε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες για να δοθούν άμεσα συγκεκριμένες λύσεις με ασφαλή, αξιόπιστη και τακτική συγκοινωνιακή διασύνδεση των νησιών τόσο μεταξύ τους όσο και με την ηπειρωτική Ελλάδα.»
Γιάννης Ζερδελής, βουλευτής Λέσβου:
«Το μοντέλο που θέλει την ακτοπλοΐα στο Αιγαίο αποκλειστικό πεδίο της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού έχει αποτύχει παταγωδώς. Μείωση δρομολογίων, καθυστερήσεις και αβεβαιότητα στον προγραμματισμό του ταξιδιού με πλοία τρίτης και τέταρτης κατηγορίας που δίκαια προκαλούν στους νησιώτες και στους επισκέπτες αγανάκτηση και διαμαρτυρίες. Ανάπτυξη στο Βόρειο Αιγαίο με αυτό το καθεστώς της συνεχώς επιδεινούμενης ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ των νησιών δεν μπορεί να υπάρξει. Οι εμβαλωματικές προσωρινές λύσεις δεν βελτιώνουν τις ακτοπλοϊκές γραμμές. Το υπουργείο βρίσκεται σε καθεστώς ομηρείας από ανταγωνιζόμενες εταιρείες που παραπαίουν οικονομικά με στόλο που έχει σημαντικά μειωθεί και εξαρτημένες από μεγάλους τραπεζικούς ομίλους, ενώ το Δημόσιο απουσιάζει παντελώς και η Ρυθμιστική Αρχή Θαλασσίων Ενδομεταφορών έχει καταργηθεί.
Το θεσμικό πλαίσιο μετά την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών με το νόμο 2932/2001 και το νόμο 4150/2013 ουσιαστικά αποδεικνύεται φιλικό μόνο προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο και εχθρικό προς τους νησιώτες και τους ναυτεργάτες.
Επειδή δεν αρκούν οι διαπιστώσεις, μέχρι να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο χρειάζεται άμεσα να θεωρηθεί επί της ουσίας η ακτοπλοΐα ως υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος και κοινωνικό αγαθό και να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα που δίνει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο στο αρμόδιο υπουργείο χωρίς εξαιρέσεις για την τήρηση των νόμων και των συμβάσεων.»
Η βουλευτής Σάμου του ΣΥΡΙΖΑ Αγνή Καλογερή στην ομιλία της τόνισε:
«Το μέχρι τώρα εφαρμοζόμενο μοντέλο που έχει μέλημά του τα κέρδη των εφοπλιστών έχει αποτύχει παταγωδώς και έχει μετατρέψει το Βόρειο Αιγαίο και ιδιαίτερα τα μικρότερα νησιά σε άγονους τόπους.
Η κυβέρνηση και προσωπικά ο υπουργός μπροστά στην υπανάπτυξη, την απομόνωση των νησιών και την ανασφάλεια των νησιωτών οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Η νησιωτικότητα και η ιδιαιτερότητα του Αρχιπελάγους μπορούν και πρέπει να γίνουν εργαλείο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας.
Η πρόταση ενός κοινωνικού, δημόσιου φορέα συγκοινωνιών είναι εφικτή, αναγκαία και αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωση, την ανάπτυξη και την συνοχή της χώρας.»
Παρέμβαση της Αγλαΐας Κυρίτση, επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης Βόρειο Αιγαίο-Γόνιμη Γραμμή:
Την παρέμβαση διάβασε η περιφερειακή σύμβουλος της παράταξης Βόρειο Αιγαίο-Γόνιμη Γραμμή και υποψήφια αντιπεριφερειάρχης Λέσβου στις πρόσφατες εκλογές, Μαρία Νικολάρα, αφού η Αγλαΐα Κυρίτση δεν μπόρεσε να παραστεί, λόγω συντονισμού εκδηλώσεων - συζητήσεων στη Χίο τις ίδιες μέρες και οι οποίες είχαν προγραμματιστεί και ανακοινωθεί καιρό πριν.
“Είναι σημαντικό να γίνονται ημερίδες, διημερίδες και γενικότερα δημόσιες συζητήσεις για ζητήματα μείζονος σημασίας που επηρεάζουν καταλυτικά τη ζωή ολόκληρων γεωγραφικών περιοχών της χώρας. Είναι, όμως, εξίσου σημαντικό, οι συζητήσεις αυτές να μην εξαντλούνται στο επικοινωνιακό κομμάτι, αλλά να αναδεικνύουν αναγκαίες πολιτικές και πολύ περισσότερο να δεσμεύουν σε άμεση υλοποίηση σχεδίων που θα υπηρετούν πρώτα και κύρια τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.
Και εν προκειμένω, όταν μιλάμε για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου, μιλάμε για ένα κεντρικό ζήτημα που αφορά τη ζωή και το μέλλον μιας ιδιαίτερα ευαίσθητης περιοχής. Μιλάμε για μια περιφέρεια που αποτελείται από 10 διάσπαρτα νησιά με πολλές ανισομετρίες και πολλά ειδικά προβλήματα. Μιλάμε για μια περιφέρεια για την οποία οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι ίσως το σημαντικότερο προαπαιτούμενο για την όποια ανάπτυξη. Χωρίς αξιόπιστες και φτηνές μεταφορές ενδοπεριφερειακά και προς Πειραιά – Θεσσαλονίκη δεν νοείται να μιλάμε για ανάπτυξη. Αυτό είναι προφανές. Επίσης, είναι, ίσως, το σημαντικότερο προαπαιτούμενο για να μείνουν οι άνθρωποι στον τόπο τους και με περηφάνια και αξιοπρέπεια να διαμορφώσουν τους όρους όχι απλά επιβίωσης, αλλά ζωής.
Μιλάμε, λοιπόν, για ένα πολύπλευρο ζήτημα που έχει οικονομικές και κυρίως κοινωνικές διαστάσεις. Και δεν μπορούμε να το αναδείξουμε αν πρώτα δεν «διαβάσουμε» σωστά το παρόν κι αν δεν το εντάξουμε στο γενικότερο ασφυκτικό πλαίσιο και τις πολιτικές κατευθύνσεις που ακολουθούνται τα τελευταία χρόνια με θρησκευτική ευλάβεια από τους κυβερνώντες.
Δεν χρειάζεται να κάνουμε πάλι τις γνωστές και πολλαπλά βιωμένες από τους νησιώτες μας διαπιστώσεις για την τραγική κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου. Πρέπει, όμως, κοιτώντας στα μάτια αυτούς που τα προηγούμενα χρόνια οδήγησαν συνειδητά σε κατάρρευση τις ακτοπλοϊκές γραμμές να τους καλέσουμε να απολογηθούν, όχι σε μας, αλλά στο λαό του Β. Αιγαίου και να μην «ποιούν την νήσσαν».
Να θυμίσουμε μόνο ότι πριν μερικά χρόνια, όταν στη θέση που βρίσκεται σήμερα ο κ. Βαρβιτσιώτης βρισκόταν ο κομματικά ομογάλακτός του κος Κεφαλογιάνννης, με παράτες και καμπάνιες απελευθερώθηκε η ακτοπλοΐα, στο όνομα της περίφημης ελεύθερης αγοράς και του περίφημου ανταγωνισμού που θα έφερνε, όπως έλεγαν και λένε, καλύτερα πλοία, περισσότερα δρομολόγια και φτηνότερα εισιτήρια. Τι απ’ όλα αυτά, τελικά συνέβη; Την απάντηση τη ζουν στο πετσί τους οι νησιώτες μας. Στα δρομολόγια φιλέτα οι εφοπλιστές κερδοσκοπούν, αλλά η εσχατιά της χώρας, οι κάτοικοι του Βορείου Αιγαίου είναι ασύμφοροι… Αυτοί, λοιπόν, που πανηγυρικά κατέστησαν τους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου ασύμφορους, σήμερα οργανώνουν διημερίδες για να μελετήσουν, τάχα, το πρόβλημα που οι ίδιοι συνειδητά δημιούργησαν, εξυπηρετώντας οικονομικά συμφέροντα και όχι τις ανάγκες του τόπου και των κατοίκων του.
Για μας, είναι φανερό ότι το μοντέλο των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών μεταφορών από ιδιωτικές εταιρείες έχει αποτύχει πλήρως. Μακροπρόθεσμα, και ειδικά για περιοχές σαν το Βόρειο Αιγαίο, απαιτείται δημόσιος φορέας μεταφορών που στόχο θα έχει όχι το κέρδος αλλά την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών, φυσικά με κοινωνικό έλεγχο και εξορθολογισμένη οικονομική λειτουργία. Απαιτείται εθνική ακτοπλοϊκή πολιτική, η οποία σε συνεργασία με την περιφέρεια θα έχει στο επίκεντρό της τον τόπο και τους ανθρώπους του και όχι τα κέρδη των εφοπλιστών και την υλοποίηση μνημονιακών δεσμεύσεων. Αυτό που συμβαίνει σήμερα στο Βόρειο Αιγαίο είναι συνειδητή πολιτική επιλογή που τα τελευταία χρόνια κορυφώνεται. Για παράδειγμα, ας μας απαντήσει ο κ. υπουργός τι έχει γίνει και πώς αντικατοπτρίζεται στο Βόρειο Αιγαίο η περίφημη Αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου; Γιατί παραμένει «χαλαρό» το θεσμικό πλαίσιο για τις εταιρίες που έχουν αναλάβει μεταφορικό έργο; Τι κυρώσεις ή τι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη για τα τουλάχιστον 11 περιστατικά καθυστερήσεων ή ματαιώσεων δρομολογίων που σημειώθηκαν τους τελευταίους τρεις μήνες, στην κορύφωση, δηλαδή, της επιβατικής κίνησης και τα οποία καταταλαιπώρησαν επισκέπτες και κατοίκους του Βορείου Αιγαίου; Τα παραπάνω ερωτήματα είναι ρητορικά και ακριβώς αναδεικνύουν την πολιτική κατεύθυνση που ακολουθείται.
Αλλά σε μια περίοδο που το δημόσιο αποσύρεται ταχύτατα από το ρόλο του, παραχωρώντας τη θέση του στην αγορά και το κέρδος, σε μια περίοδο αποικιοποίησης της χώρας, οι μεγάλες αλλαγές, ο επαναπροσδιορισμός προτεραιοτήτων και στόχων απαιτεί συγκρούσεις και ανατροπές. Και το ακτοπλοϊκό πρόβλημα του Βορείου Αιγαίου είναι κατεξοχήν πολιτικό. Καλές, λοιπόν, οι διημερίδες και οι διαπιστώσεις, αλλά το ακτοπλοϊκό δεν θα αντιμετωπιστεί με ευχολόγια και διαπιστώσεις. Το ακτοπλοϊκό απαιτεί σύγκρουση με συμφέροντα και πολιτικές, ανατροπές και επαναπροσδιορισμούς εννοιών και περιεχομένων. Κι αυτή τη σύγκρουση θα τη δώσουμε μαζί με τους κατοίκους του Βορείου Αιγαίου, γιατί μόνο έτσι μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα…”