Ο επικείμενος χειμώνας είναι ο μεγάλος φόβος των κατοίκων και των φορέων των νησιών του ΒΑ Αιγαίου. Τα προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είχαν κάνει ήδη την εμφάνισή τους από το καλοκαίρι. Βλάβες πλοίων, καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, ακινησία για μεγαλύτερα διαστήματα, απομόνωση ακόμα και για 15 μέρες από τη Β. Ελλάδα, δρομολόγηση πεπαλαιωμένων πλοίων ήταν τα πρώτα μηνύματα.
Και οι φόβοι δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται, επαληθεύτηκαν. Πολλά τα νησιά που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με την ακτοπλοϊκή τους σύνδεση. Χίος, Μυτιλήνη, Σάμος, Ικαρία, Λήμνος μερικά από αυτά. Ηδη από τις 22 Οκτωβρίου, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του ‘60, διεκόπη η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση της Μυτιλήνης και της Χίου με τον Πειραιά. Για τις δυσκολίες αυτές η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας είναι ενημερωμένη εδώ και καιρό.
Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υποστηρίζει πως κάνει ό,τι μπορεί για να εξασφαλιστεί η ομαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, αν και από τις αρχές Οκτωβρίου σε συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι αλλάζει ο χάρτης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. «Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά στα στενά οικονομικά πλαίσια που βρισκόμαστε» είχε πει.
Δημοψήφισμα
Μέχρι και διαδικτυακό δημοψήφισμα αποφάσισαν να κάνουν οι κάτοικοι της Σάμου με θέμα «Είμαστε και εμείς Ελληνες, θέλουμε σωστές συγκοινωνίες». Οι υπογραφές μαζί με ανάλογη επιστολή θα σταλούν στον πρωθυπουργό και στη Βουλή. «Δεν μπορεί ως ακρίτες νησιώτες να πληρώνουμε κι εμείς φόρους για τα διόδια σε όλη την Ελλάδα και την ίδια ώρα τα αεροπορικά εισιτήρια για τη διαδρομή Αθήνα-Σάμος-Αθήνα να κοστίζουν 250 ευρώ. Δεν μπορεί να κάνουμε 18 ώρες ταξίδι από τη Σάμο για τον Πειραιά και μόνο τρεις φορές την εβδομάδα με πλοία «σαπάκια»» αναφέρουν.
Και σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, τα προβλήματα οξύνονται λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Το βράδυ της Κυριακής καρδιοχτύπησαν 399 επιβάτες όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Μυτιλήνη», προερχόμενο από Βαθύ-Καρλόβασι-Φούρνους, κατά τη διαδικασία πρόσδεσης στο λιμάνι του Αγ. Κηρύκου στην Ικαρία προσέκρουσε στη νοτιοδυτική προβλήτα του λιμανιού με αποτέλεσμα να προκληθεί ελαφρά εκδορά μήκους 15 εκατοστών στο εξωτερικό αριστερό πρυμναίο ζωνάρι πάνω από την ίσαλο γραμμή. Να σημειωθεί ότι το «Μυτιλήνη» τις επόμενες μέρες βγαίνει σε ακινησία και τη θέση του παίρνει το «European Express», τα δρομολόγια του οποίου θα κάνει το «Θεόφιλος» που το καλοκαίρι είχε δημιουργήσει μια σειρά από σημαντικά προβλήματα.
Την ίδια ώρα, νέο «ψαλίδι» φέρνει ο προϋπολογισμός του 2014 για τις επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, κάτι για το οποίο είχε προειδοποιήσει και ο υπουργός Ναυτιλίας λέγοντας ότι «λόγω των οικονομικών περικοπών ο προϋπολογισμός για τις άγονες θα είναι μειωμένος». Το κονδύλι που πρόκειται να διατεθεί το 2014 για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» περιορίζεται στα 80.565.000 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα αναμενόμενα έσοδα από τον επίναυλο θα είναι λιγότερα το 2014 απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια, ίσως λόγω των λιγότερων δρομολογίων που θα γίνουν. Ειδικότερα, στον προϋπολογισμό (κωδικός 3436) υπολογίζεται ότι θα υπάρξουν το 2014 έσοδα από τον επίναυλο ύψους 9,5 εκατ. ευρώ.
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
efsyn.gr