Σχετικά με την με αριθμό 02 / 14-03-2013 συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα αιτήματα δρομολογίων τρέχουσας δρομολογιακής περιόδου και συγκεκριμένα για το θέμα 16 «Δρομολόγηση Ε/Γ-Ο/Γ -Τ/Χ «ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ Ι» στη γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑ –ΜΥΚΟΝΟΥ – ΕΥΔΗΛΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ – ΒΑΘΥ ΣΑΜΟΥ από 16-7-2013 έως 01-9-2013», το θέμα 17 «Δρομολόγηση Ε/Γ-Ο/Γ «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ» στη γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑ – ΜΥΚΟΝΟΥ –ΕΥΔΗΛΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ – ΒΑΘΥ ΣΑΜΟΥ» και το θέμα 6 « Δρομολόγηση Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ «ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ Ι» στη γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑ –ΜΥΚΟΝΟΥ – ΕΥΔΗΛΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ – ΒΑΘΥ ΣΑΜΟΥ από 29-6-2013 έως 01-9-2013 αντί 19-7-2013 έως 01-9-2013» ο Δήμος Ικαρίας επισημαίνει και αιτείται, όπως και σε όλες τις προηγούμενες συνεδριάσεις, τα κάτωθι:
Η Χώρα μας έχει μεγάλο αριθμό νησιών, πολίτες που έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες των αστικών κέντρων. Το Σύνταγμα της χώρας μας στηρίζει την Νησιωτικότητα. Είναι συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να λαμβάνει υπόψη της κατά τη διαμόρφωση των πολιτικών της την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών της χώρας (άρθρο 101 Συντάγματος). Οι πολίτες αυτοί έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους πολίτες της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενώ όμως ο πολίτης της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων επιδοτείται για τις μετακινήσεις του έως και 90%, αυτό δεν συμβαίνει με τους κατοίκους οποιουδήποτε άλλου μικρού νησιού. Αυτό σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίζεται ο πολίτης ισότιμα και είναι αναγκαίο να υπάρξουν στοχευμένες πολιτικές στήριξης που θα δώσουν την δυνατότητα στους πολίτες αυτούς να δημιουργούν ισότιμα μαζί με τους υπόλοιπους πολίτες. Αυτό φυσικά δεν ισχύει μόνο για τα μικρά νησιά αλλά και τα μεγαλύτερα νησιά όπως είναι πολλά από τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου Πελάγους. Όλα έχουν ανάγκη από την υιοθέτηση και υλοποίηση μιας στρατηγικής που θα καλύψει τις ειδικές ανάγκες τους και που θα επιδιώκει το ζήτημα της εδαφικής συνοχής να είναι βασική ευρωπαϊκή πολιτική. Το άρθρο 158 της Συνθήκης, το οποίο αποτελεί τη νομική βάση για την πολιτική οικονομικής και κοινωνικής συνοχής της ΕΕ, περιέχει ειδική αναφορά για μέριμνα της Κοινότητας σε σχέση με τις νήσους. Με το τροποποιημένο άρθρο 158, δηλωνόταν ότι «η Κοινότητα αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών ή νήσων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών περιοχών». Επιπλέον στη Συνθήκη του Άμστερνταμ, ενσωματώθηκε ως παράρτημα μία "Δήλωση σχετικά με τις νησιωτικές περιοχές". Στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα (Συνθήκη της Λισαβώνας) και την περίφημη κατοχύρωση της νησιωτικότητας, όπου γίνεται κάνει άμεση αναφορά στα νησιά σε τρία κύρια σημεία του.
Το 1ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-220 που αφορά στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή κι αποτελεί ουσιαστικά εξέλιξη του άρθρου 158 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Το 2ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-167, παρ. 3 το οποίο αφορά στις κρατικές ενισχύσεις καθορίζοντας ποιες ενισχύσεις δύνανται να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά. Το άρθρο αυτό αντικαθιστά το άρθρο 87 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Τέλος, αναφορά στα νησιά γίνεται και στο άρθρο ΙΙΙ-246 που αφορά στα διευρωπαϊκά δίκτυα σε αντικατάσταση του άρθρου 154 της Συνθήκης. Το άρθρο αυτό επαναλαμβάνει τη διατύπωση του άρθρου 154 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα. Αξίζει ωστόσο να αναφέρουμε τι ακριβώς προβλέπει το ανωτέρω άρθρο για τα νησιά. Το άρθρο κάνει ειδική μνεία στη σύνδεση των διευρωπαϊκών δικτύων με τις νησιωτικές περιοχές. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «στο πλαίσιο συστήματος ανοιχτών και ανταγωνιστικών αγορών, η δράση της Ένωσης αποσκοπεί στη προώθηση της διασύνδεσης και της διαλειτουργικότητας των εθνικών δικτύων, καθώς και της πρόσβασης στα δίκτυα αυτά. Λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη να συνδεθούν οι νησιωτικές, οι μεσογειακές και οι περιφερειακές περιοχές με τις κεντρικές περιοχές της Ένωσης». Με το άρθρο αυτό λοιπόν κατοχυρώνεται και στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη σύνδεση των νησιών με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω της δημιουργίας και της ανάπτυξης έργων υποδομής στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας.
Αυτό συνεπάγεται ότι η Ένωση υποχρεούται πλέον, κατά τη χάραξη της πολιτικής της στον τομέα της συνοχής (διαρθρωτικά ταμεία, Ταμείο Συνοχής), να λαμβάνει ιδιαίτερα υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της διασύνδεσης των νησιών με τα ηπειρωτικά εδάφη. Ως εκ τούτου λοιπόν το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών οφείλει στις αποφάσεις του να λαμβάνει υπόψη και να εισακούει τις συνταγματικές και ευρωπαϊκές επιταγές για σεβασμό της νησιωτικότητας και να διαμορφώνει το πλαίσιο για την ασφαλή, ποιοτική και τακτική σύνδεση των νήσων με προτεραιότητα το πολίτη και όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τον ανταγωνισμό. Προς τούτο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας ζητάμε
1. Την υποχρεωτικά έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων και την έγκαιρη δυνατότητα προπώλησης εισιτηρίων για ολόκληρο το διάστημα που ορίζεται από την ετήσια δήλωση των δρομολογίων. Τούτο είναι απαραίτητο για τον σωστό προγραμματισμό των κρατήσεων και την ορθότερη οργάνωση των τουριστικών καταλυμάτων και επιχειρήσεων του νησιού, οι οποίοι αποτελούν και το βασικό οικονομικό κορμό της τοπικής κοινωνίας. Για αυτό το λόγο θεωρούμε άστοχη την αναβολή έκδοσης απόφασης κατά την προηγούμενη συνεδρίαση του ΣΑΣ στις 17.1.2013, όπως είχαμε ζητήσει και κατά την διαβούλευση για την τροποποίηση του Ν. 2932/2001.
2. Tην δρομολόγηση και των δύο πλοίων στη γραμμή, καθώς είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών και την επιβίωση και ανάπτυξη των κατοίκων και των επιχειρήσεων. Σημειωτέον ότι ο τύπος των δύο προτεινόμενων πλοίων καθιστά αναγκαία την δρομολόγηση και των δύο πλοίων προκείμενου να μην διακινδυνεύεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, όπως συνηθίζεται στην περιοχή και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικότερα είναι αναγκαία η εξασφάλιση της μεταφορικής ικανότητας ιδίως σε φορτηγά με την δρομολόγηση και των δύο πλοίων.
3. Τα δύο πλοία θα πρέπει να προσεγγίζουν και τα δύο λιμάνια της Ικαρίας, Εύδηλο και Άγιο Κήρυκο ακόμη και με εναλλάξ προσεγγίσεις για λόγους ίσης και ισότιμης ανάπτυξης, όταν μάλιστα στα προτεινόμενα δρομολόγια δεν προβλέπεται καν η προσέγγιση της πρωτεύουσας του νησιού και έδρας όλων των διοικητικών υπηρεσιών.
4. Τα πλοία πρέπει να αναχωρούν από τον Πειραιά μέχρι τις 16:00 το απόγευμα (ειδικά για την θερινή περίοδο). Σε αυτήν την περίπτωση τα πλοία θα είναι στην Ικαρία, όχι στις 05:00 αλλά στις 23:00 και οι επιστροφές στις 08:00 το πρωί. Οι ώρες άφιξης τα τελευταία χρόνια έχουν προγραμματιστεί (χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και οι συνήθεις καθυστερήσεις) από τις 03:30 – 05:30 το πρωί. Τα αποτελέσματα επηρεάζουν αρνητικά τον τουρισμό αλλά και τους κατοίκους μας.
5. Τα δρομολόγια θα πρέπει να αφορούν όλη την χρονιά και όχι μόνο χρονικό διάστημα λίγων εβδομάδων, καθώς η κάλυψη της ακτοπλοϊκής γραμμής με σύγχρονα πλοία είναι πάγια και όχι συγκυριακή ανάγκη της θερινής περιόδου.
6. Την επιδότηση των συγκεκριμένων δρομολογίων, καθώς είναι εμφανής πλέον η αδυναμία των ακτοπλοϊκών εταιριών να επενδύσουν σε ζημιογόνες γραμμές.
7. Την επέκταση των δρομολογίων των ταχύπλοων που ξεκινάνε καθημερινά από την Ρόδο ή την Κω και φτάνουν μέχρι την Πάτμο μέχρι και τον Αγ. Κήρυκο.
Πειραιάς, 14.3.2013
Ζαχαρίας Κεσσές
Γεώργιος Σταματιάδης
Νομικοί Σύμβουλοι Δήμου Ικαρίας